Hoe je als gezin het overzicht houdt

Hoe je als gezin het overzicht houdt

Kom jij naar je werk om uit te rusten van je hectische leven thuis?

In een gezin met jonge kinderen lijkt het altijd druk te zijn. Eerst hebben ze veel zorg nodig. Daarna moet er steeds meer worden geregeld en georganiseerd. Afspraken met vriendjes en vriendinnetjes, zwemles, muziekles en natuurlijk moeten ze ook naar school gebracht en weer opgehaald worden. En dan heb je het nog niet eens over alle papieren die ze van school mee naar huis nemen. Hoe hou je het overzicht?

Het strookje zit al in haar tas

Als je niet gestrest hoeft te zijn over alles wat er moet gebeuren, kan dat een stuk meer rust in je gezin brengen.

Stel dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over alle ‘regeldingen’ in je gezin? Je hebt heldere afspraken met je partner over wie de kinderen brengt en haalt. Het strookje wat je dochter morgen in moet leveren zit al in haar tas. De oppas voor donderdagavond is geregeld. Je loopt niet achter de feiten aan, maar je bent ‘in control’.

Niet nóg meer vergaderingen

Veel mensen denken dat thuis alles maar vanzelf moet gaan.

Op het werk vind je het prima om georganiseerd te zijn en ‘to-do lijsten’ te gebruiken. Maar thuis wil je dat de dingen ‘spontaan’ gaan. Terwijl je vader- of moederrol minstens zo complex kan zijn als je HRM-manager-functie. En wees eerlijk, als je echt blij zou zijn met de chaos thuis zou je dit artikel niet lezen…

Lekker relaxen als je bij elkaar bent

Hoe breng je meer rust in je huishouden?

1. Gebruik Getting Things Done op je werk èn thuis.

Waarom zou je op je werk een lekker rustig en leeg hoofd hebben, maar thuis gestrest zijn? In je Getting Things Done systeem kun je alle ‘losse eindjes’ kwijt en daarna hoef je je er geen zorgen meer over te maken. Het werkt net als een agenda. Je ligt niet wakker over waar je volgende week zaterdag om tien uur ‘s ochtends moet zijn, want dat staat in je agenda. Met Getting Things Done heb je dat niet alleen met afspraken, maar met àlles wat je moet doen.

2. Je Getting Things Done-systeem bestaat uit een aantal lijsten.

Het zijn lijsten die allemaal een verschillende functie hebben. Er is een lijst voor alle acties die je wil doen, de Eerstvolgende Acties lijst. Dingen waar je op wacht, komen op je Wachten Op lijst.

3. Als je Getting Things Done thuis wilt doen, kies dan allereerst een vorm waarin je de lijsten wilt bijhouden.

Als je prettig werkt met je e-mailprogramma zou je daarin kunnen beginnen. (In Outlook kun je bijvoorbeeld meerdere takenlijsten maken.) Maar een simpele Excel spreadsheet werkt ook prima. En je zou Getting Things Done zelfs ook op papier kunnen doen. Let er in ieder geval op dat het een vorm is waar je thuis makkelijk mee werkt.

4. Verwerk ook alle taken van de kinderen in je lijsten.

Je kinderen krijgen natuurlijk al behoorlijk wat paperassen mee van school. Nieuwsbrieven, roosters, de indeling voor de groepen tijdens het schoolreisje. Als ze ouder worden, kan YoungGTD je kinderen helpen om daar zelf beslissingen over te nemen. Tot die tijd moeten alle acties in jouw systeem komen.

5. Zorg voor een goed archief.

Ook privé is het prettig als je documenten snel en makkelijk kunt terugvinden. Ik ben zelf enthousiast over het Arnato systeem van Jalema. Dat kun je namelijk in een gewone kast in de kamer zetten. Maar je zou natuurlijk ook alles digitaal kunnen archiveren met een handige scanner. Een aanrader is dan Evernote. Eén van onze deelnemers bewaart daar zelfs de tekeningen van de kinderen in.

6. Label alle boxen, lades en kastplanken.

Labelen helpt enorm bij het netjes houden van je huis. Iedereen kan dan in één oogopslag zien waar de spullen horen. Bij ons thuis is de bestekbak gelabeld met ‘grote lepels’, ‘kinderbestek’, ‘plastic lepels’, enzovoort. En planken in de klerenkasten zijn gelabeld ‘truien’, ‘broeken’, ‘t-shirts’. Dan blijft alles een stuk beter opgeruimd.

7. Koop een grote kalender voor aan de muur.

Dan is het voor het hele gezin duidelijk wat er voor iedereen op de planning staat. Woensdagmiddag heeft je zoon voetbaltraining. Donderdag werk jij en is je partner thuis. Zaterdagochtend heeft je dochter zwemles. Maak ook alvast een weekmenu en zet bij iedere dag op de kalender wat jullie gaan eten.

8. Plan wekelijks een moment waarop je met je partner door jullie agenda’s lopen.

Met je partner heb je natuurlijk een hoop kort te sluiten. Je moet afspreken wie van jullie de kinderen gaat brengen en halen, wanneer de oppas geregeld moet worden en wie de boodschappen doet. Als je dat op een vast moment in de week plant, blijft het helder hoe de taakverdeling is.

9. Behandel administratie als administratie.

Zonde om de tijd die je bij je partner en kinderen bent te verspillen aan regeldingen. Als je een praktische vraag hebt aan je partner, stuur dan een mailtje. Dan kan je hij of zij daar ook op reageren wanneer je elkaar niet ziet. En als je wèl bij elkaar bent, kun je lekker relaxen.

Ben je toe aan meer rust in je leven? Kies dan nu een manier waarop je thuis je Getting Things Done systeem wilt bijhouden.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Hoe je als gezin het overzicht houdt

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.