Zo red je je goede voornemens

De jaarlijkse rituele dans van goede voornemens

De eerste maand van 2017 zit er alweer op. De eerste successen zijn gevierd, en de eerste mislukkingen zijn genoteerd (en sommigen vieren dat ook :-). Bij de start van het jaar hoort ook de discussie over goede voornemens. Zinnig? Doe je er wel of niet aan? Snelle start of alweer gestrand? Vooral een rituele dans?

Laten we eens vooruitkijken naar het eind van dit jaar. Stel je eens voor dat je eind 2017 een mooie lijst maakt met al je successen van dit jaar. Wat als daar je goede voornemens gewoon tussen staan als zaken die je gerealiseerd hebt? Hoe fijn zou het zijn, dat je zaken hebt aangepakt die je wilde aanpakken? Dat je werkt aan het realiseren van je dromen en voornemens, en er niet alleen onder de kerstboom over mijmert?

Je hebt goede goede voornemens nodig

Als je goede voornemens niet echt goed zijn, heb je bij voorbaat al verloren. Voornemens die te vaag of algemeen geformuleerd zijn, maken de kans op succes niet groter. Meer bewegen, gezonder eten, productiever werken, je energieker of fitter voelen, meer schrijven. Wie wil dat niet? Zo formuleren we meestal onze goede voornemens. Maar wat is het precies voor jou? Deze voorbeelden geven op zijn best iets van richting, maar je formuleert hiermee nog niet wat je echt wilt bereiken.

Een goed goed voornemen zet je in beweging, het motiveert je. Het is iets wat je echt wilt, en je hebt erover nagedacht. Daardoor blijft het niet vaag, maar maak je het concreet en gaat het leven.

Van voornemens naar afgevinkte resultaten

Door het GTD Natuurlijk Planningsmodel te volgen ga je van ‘willen veranderen’ naar ‘echt doen’. Met deze stappen maak je van je goede voornemen een project, met acties om te doen.

Voor elk goed voornemen:

  • Begin met ‘waarom’? Waarom wil je dit, waarom is het belangrijk voor je? Maak alleen goede voornemens voor wat je echt belangrijk vindt. De rest kan wachten (die zet je op later/misschien).
  • Denk na over ‘wat’? Formuleer een positieve uitkomst, zodanig dat het voor jou aantrekkelijk is. In GTD noemen we dat de Gewenste Uitkomst. Dat voorkomt sociaal wenselijke voornemens die niet echt van jou zijn en helpt je in taaie momenten verder te gaan. Hoe ziet jouw wereld eruit als je dit realiseert? Dus bijvoorbeeld bij gezonder eten: hoe ziet het eruit als je gezonder eet, hoe zou je weten dat het gelukt is? Dat je ’s avonds na een werkdag nog energie hebt om te sporten of met iemand af te spreken? Of dat fysieke klachten afnemen? Of minder afval en voedselverspilling? Of nog iets anders?
  • Zet je Gewenste Uitkomst op je Projectenlijst. Daarmee houd je de voortgang in de gaten. Van je goede voornemen heb je dus nu een project gemaakt.
  • Brainstorm over je project. Waar moet je allemaal rekening mee houden? Wat moet er gebeuren om dit voor elkaar te krijgen? Denk bijvoorbeeld na over de vraag: wat helpt mij om dit te gaan doen? Hoe beloon je jezelf of geef je jezelf een stok achter de deur? Doe het samen, leg verantwoording af, blog of tweet erover of doe mee aan een challenge. Beloon jezelf. Vertaal je voornemen naar een motto of affirmatie en zorg dat je die elke dag ziet. Wat werkt voor jou?
  • Verwerk je brainstorm in een projectplan(netje), zo kort of uitgebreid als jij nodig hebt. Onderscheid bijvoorbeeld fasen of koppel tijdstippen aan elementen van je brainstorm, zodat je alles vastlegt wat mogelijk relevant is.
  • Formuleer naar aanleiding van je projectplan voor elke uitkomst minstens één concrete actie en zet die op je actielijst. In GTD noemen we dit de Eerstvolgende Actie. Wat is het eerste dat je gaat doen? Het kan lastig zijn meteen al het ongezonde eten te laten staan. Dus misschien start je met water drinken in plaats van frisdrank. Of alleen ’s ochtends nog koffie drinken. Of een blog of kookboek zoeken met groenterecepten? Of….?

En dan twee bonustips voor alles wat je dagelijks anders wilt doen:

  • Werk vanaf de start aan automatisme en gewoonte. Dan komt het niet meer aan op motivatie of discipline, maar is het iets dat je ‘gewoon’ doet.
  • Vier je successen en blijf vooral doorgaan. Haak niet meteen af als het een keer niet is gelukt of minder snel gaat dan je dacht. Het lukt nog niet. En elke stap die wel lukt: hoera!

 Welke goede voornemens pak jij aan met onze tips (het Natuurlijk Planningsmodel)?

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2017 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven