Getting Things Done bespaart tijd

Getting Things Done (GTD) is een productiviteitsmethode die ervoor zorgt dat jij je werk beter doet. De vijf stappen waar GTD uit is opgebouwd helpen je om dat wat je doet, met volle aandacht te doen omdat je meer overzicht en controle hebt over wat je allemaal kunt doen. Daarmee vergroot GTD jouw effectiviteit.

Tegelijkertijd zijn de GTD stappen en bijbehorende gewoonten uit GTD zodanig praktisch dat je er ook efficiënter van wordt en dus tijd bespaart. Je bespaart tijd door slimmer je acties te kiezen.

"Timemanagement bestaat niet. Hoe je ook managet, een dag wordt nooit 25 uur. Je kunt alleen je acties managen." David Allen

1. Aandacht voor aandacht

Je bespaart tijd door bewust aandacht te besteden aan hoe je werkt, waar je werkt, hoe je je dag start, wat de plaats van bepaalde taken zoals e-mail is, en ga zo maar door.  GTD doen helpt je systematisch jouw gewoonten te bekijken en te evalueren.

2. Elk idee één keer hebben en elke e-mail één keer zien

Je bespaart tijd door ideeën die je hebt te noteren en niet door je hoofd te laten malen. Je wint tijd door e-mails één keer te openen en er een beslissing over te nemen en niet voortdurend in je inbox te zien.

3. Concrete taken op je takenlijst zetten

Je bespaart tijd door concrete taken op je takenlijst te zetten. Dat voorkomt dat je als je taken ziet op je takenlijst, opnieuw moet denken wat ook alweer de bewuste actie was.

4. Houd ook bij wat je uit hebt staan

Je bespaart tijd door ook vast te leggen wat je aan anderen gevraagd of gedelegeerd hebt. Wij noemen dat je 'Wachten Op's. Handig als je één lijst hebt met Wachten Op's die je regelmatig naloopt.

5. Wat is op dit moment het belangrijkste om te doen?

Je bespaart tijd door uit wat je kunt doen de beste keuze te maken en te weten wat je op dat moment niet doet.

6. Van reminders naar reflectie

Je bespaart tijd door enkele keren per dag je agenda en Eerstvolgende Acties lijst te bekijken en dan vast te stellen hoe je dag er verder uitziet. Dat is beter dan allerlei reminders, piepjes en storingen die zelden precies op het goede moment komen.

7. Wat kan beter?

Door regelmatige momenten van reflectie verfijn je voortdurend je werkwijzen en word je week-in-week-uit nog productiever.

Kortom …

GTD zorgt er niet alleen voor dat jij je beste werk doet maar bespaart je ook tijd.

Naar boven