Getting Things Done bespaart tijd

Getting Things Done (GTD) is een productiviteitsmethode die ervoor zorgt dat jij je werk beter doet. De vijf stappen waar GTD uit is opgebouwd helpen je om dat wat je doet, met volle aandacht te doen omdat je meer overzicht en controle hebt over wat je allemaal kunt doen. Daarmee vergroot GTD jouw effectiviteit.

Tegelijkertijd zijn de GTD stappen en bijbehorende gewoonten uit GTD zodanig praktisch dat je er ook efficiënter van wordt en dus tijd bespaart. Je bespaart tijd door slimmer je acties te kiezen.

"Timemanagement bestaat niet. Hoe je ook managet, een dag wordt nooit 25 uur. Je kunt alleen je acties managen." David Allen

1. Aandacht voor aandacht

Je wint tijd door bewust aandacht te besteden aan hoe je werkt, waar je werkt, hoe je je dag start, wat de plaats van bepaalde taken zoals e-mail is, en ga zo maar door.  GTD doen helpt je systematisch jouw gewoonten te bekijken en te evalueren.

2. Van reageren naar een taak kiezen

Je wint tijd door blokken te maken en een verschil te maken tussen taken doen en nieuwe input verwerken. Daarnaast win je tijd door storingen te minimaliseren.

3. Wat is mijn actie?

Je wint tijd door te beslissen wat je allemaal moet doen en dat dusdanig concreet te formuleren, zodat wanneer je gaat doen je achter elkaar concrete acties kunt afwerken.

4. Wat is op dit moment het belangrijkste om te doen?

Je wint tijd door uit wat je kunt doen de beste keuze te maken en te weten wat je op dat moment niet doet.

5. Van reminders naar reflectie

Je bespaart tijd door enkele keren per dag je agenda en Eerstvolgende Acties lijst te bekijken en dan vast te stellen hoe je dag er verder uitziet. Dat is beter dan allerlei reminders, piepjes en storingen die zelden precies op het goede moment komen.

Kortom …

GTD zorgt er niet alleen voor dat jij je beste werk doet maar bespaart je ook tijd.

Naar boven