5 Tips om je hoofd leeg te maken

iStock_000024857086XSmall[1]

Bruist en borrelt je hoofd van de goede ideeën?

Bij sommige mensen begint dat zo. Je drinkt in de ochtend een kop thee en staart wat voor je uit. Je denkt aan niets, tenminste zo lijkt het. En vanuit dat ‘niets’ floept er een geweldig idee voor die nieuwe klus in je hoofd. ‘Prachtig’, denk je, ‘dat onthoud ik wel even tot aan de vergadering straks’. Overdag floept het idee in en uit je hoofd. Vervolgens doe je je best om het niet te vergeten naast alle andere zaken die er in je hoofd rondspoken. Eigenlijk  wordt je een beetje moe van je eigen hoofd. Want eerlijk gezegd vergeet je weleens wat en loop je nogal eens achter de feiten aan. In dit artikel lees je hoe jij je hoofd leegmaakt. 

 Hoe word je weer de baas over die losse eindjes in je werk en je leven?

David Allen heeft hier een methode voor bedacht, namelijk 'Getting Things Done'. Door alle ideeën en plannen die in je hoofd zitten of opkomen, te verzamelen en vast te leggen in een systeem buiten je hoofd . In dit systeem sla je alle informatie op die je te binnen schiet en waar je nu of straks nog wat mee wilt doen.

5 tips om je hoofd leeg te maken

 

1.     Schrijf je hoofd leeg.

Pak een leeg schrijfblok en schrijf alles op wat er in je hoofd zit. David Allen noemt dit de mindsweep. Zo’n mindsweep maakt je hoofd leeg wat als gevolg heeft dat jij je bevrijdt voelt van alle losse eindjes – terwijl jij zeker weet dat geen enkel idee of plan verloren gaat.

2.     Zorg dat je altijd iets bij je hebt om je ideeën in vast te leggen!

Als je alles wat je te binnen schiet direct een plek geeft, zal je niets meer vergeten. Hierdoor weet je zeker dat je invallen en ideeën ook bewaard blijven - tot het moment dat je er daadwerkelijk iets mee kunt en wilt doen. Dit heeft als gevolg dat je leven een stuk overzichtelijker en rustiger wordt. Zorg er dus voor dat je altijd iets bij je hebt om je ideeën in vast te leggen bijvoorbeeld pen en papier, of gebruik apps zoals Captio (iPhone) of Jotter  (Android). Als je je ideeën direct opschrijft of intypt, weet je tenminste zeker dat je het niet zult vergeten.

3.     Zorg voor een extern opbergsysteem voor alles wat in je hoofd zit.

Veel mensen beschikken niet over een betrouwbaar ideeën opbergsysteem waar ze 100% van op aan kunnen. Als je niks opschrijft en vastlegt, blijven al je ideeën en invallen (dus ook die ene geniale!) in je hoofd rondzwerven, zonder vaste woon- of verblijfplaats. Op die manier zullen sommige gedachten verdwalen en ben je die voorgoed kwijt.

4.     Verzamel ook al je fysieke stuff.

Zoals post, notities en briefjes aan jezelf in een brievenbakje. Als je die dingen op één plaats bewaart, geeft dat een overzichtelijk bureau én rust in je hoofd.

5.     Verwerk de verzamelde informatie dagelijks.

Na het verzamelen van alle ‘’stuff’’ in je hoofd en om je heen komt de volgende stap. Het verwerken van de verzamelde informatie. Dat kun je doen door over alle items een beslissing te nemen. Gebruik onderstaand schema bij het nemen van beslissingen.

schema waarin de stappen organiseren uitgelegd worden verzamelen, beslissen en

 

Geef jezelf de tijd.

Jezelf aanleren om elke keer dat je iets bedenkt of je iets te binnen schiet het ook daadwerkelijk vast te leggen zal even wennen zijn. Geef jezelf even de tijd! Als je dit een tijdje volhoudt, ervaar je al snel hoe prettig het is dat je niet meer alles in je hoofd hoeft te houden.

Benieuwd hoe 'Getting Things Done' in de praktijk werkt? Kijk hier naar David Allen die presentatrice Linda Geerdink coacht!

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven