Hoe je meer voldoening haalt uit je werk door een simpele Projectenlijst

iStock_000003776292Small[1]Krijg jij veel gedaan op een dag, maar voel je je toch onrustig? Je bent druk, druk, druk. Je belt, je mailt, je geeft antwoord op vragen. Even koffie en dan weer verder. Oh ja, die klant had gebeld. Meteen even terugbellen. Als je hebt opgehangen, staan er weer nieuwe mails in je inbox. Ook maar snel weer even wegwerken. En zo werk je stug door. Maar als het vijf uur is, heb je toch ergens een ‘unheimisch’ gevoel. Ben je nou wel met de juiste dingen bezig geweest? Is dit echt wat er vandaag moest gebeuren of had je je tijd beter kunnen gebruiken?

Toewerken naar je doelen

Als je niet alleen grip hebt op alle kleine taken, maar óók op de grote lijnen in je werk, geeft je dat rust en helderheid in je hoofd. Je weet waar je naartoe wilt. En als je ziet dat je op de goede weg bent om daar te komen, ervaar je voldoening.

Waar zijn we nou helemaal mee bezig?

Als kenniswerker kun je je makkelijk laten leiden door de waan van de dag. Er komt zoveel op je af, dat je daar zo je tijd mee vult. Daarbij komt dat je to-do lijst je niet automatisch herinnert aan de grotere projecten. Je ziet niet meteen hoe de losse acties die op je to-do lijst staan, samenhangen met andere acties en toewerken naar een hoger doel. Als je dus geen manier hebt om jezelf te herinneren aan de grote lijnen in je werk, is de kans groot dat je die uit het oog verliest. En dat zorgt voor onrust. Want ben je wel op de goede weg?

Hoe een Projectenlijst helpt om je doelen te bereiken

Wat kun je doen om jezelf wél te herinneren aan die grotere lijnen? In Getting Things Done doe je dat met een Projectenlijst. Op een Projectenlijst zet je de grotere taken die je hebt in je werk. Een aantal tips voor hoe je werkt met zo’n lijst:

  • Hou je Projectenlijst super simpel. Een lijstje met de doelen die je het komende halfjaar wilt bereiken, kan voor jou al genoeg zijn.
  • Project nog niet gestart? Als je er binnenkort mee begint, zet het dan toch op je lijst.
  • Check je Projectenlijst iedere week tijdens je Wekelijks Onderhoud. Op dat moment check je of je op koers bent met je projecten of dat je nog moet bijsturen. De Projectenlijst is in die zin geen ‘actielijst’ maar een ‘checklijst’. Het enige wat je doet, is even stilstaan bij hoe het gaat.
  • Formuleer aan de hand van de Projectenlijst acties voor de komende week. Per project bedenk je vervolgens wat je de komende week wilt doen. Die acties zet je niet op je Projectenlijst, maar op je Eerstvolgende Acties lijst. De rest van de week kun je werken vanuit je Eerstvolgende Acties lijst. Je weet dan dat je met het doen van die taken óók werkt aan je grotere projecten.

Wil jij meer overzicht over de grote lijnen van je werk? Neem dan nu 10 minuten de tijd en maak een simpele Projectenlijst.

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven