Hoe maak je betere goede voornemens

dreamstime_m_40055183[1]

Wie kent het niet: het nieuwe jaar is aanstaande en er moet van alles anders. Minder eten, meer sporten, vroeger opstaan, meer lezen, attenter reageren. De voornemens die zoal bij het begin van het jaar gemaakt worden, vatten allerlei wensen samen. Maar helaas blijven het vaak wensen. Iedereen weet hoe lastig het is je gewoonten te veranderen. Die zijn hardnekkig! Als je opeens niet meer mag snoepen of je moet meer gaan hardlopen, maar het regent zo vaak in januari… Een nieuwe lente.

Nu hebben voornemens de naam na enkele weken te sneuvelen. Het woord voornemen klinkt ook al een beetje vrijblijvend. Toch hoeft dat niet zo te lopen. Met wat aandacht kunnen die voornemens doelen worden, die helpen gewoonten aan te pakken.

Hoe zou het zijn als je het jaar start met concrete, haalbare voornemens die passen bij wat je echt wilt? Voornemens zo concreet dat je ook echt weet wat je moet doen! En dat je in februari al een gewoonte hebt gemaakt, dat van wat ooit begon als een voornemen.

Gedrag en gewoonten zijn hardnekkig. Die verander je niet zomaar. Zeker niet als je het op wilskracht laat aankomen. Het is de beroemde metafoor van de berijder en de olifant. De berijder ben jij in je verstandige momenten en de olifant zijn je ingesleten patronen. Als je de olifant niet wilt laten snoepen van de jonge bomen, dan moet je als berijder het niet op kracht laten aankomen. Dan ben je kansloos. Je moet slim bewegen en die jonge bomen vermijden, zodat de olifant ze niet ziet. Als je niks verandert, maar je alleen voorneemt andere gewoonten te ontwikkelen, dan is dat een te weinig fundamentele aanpak.

Betere goede voornemens

  • Pak de Aandachtshorizonnen er nog eens bij en kijk of je voornemens voldoende passen op alle horizonnen. Als dat zo is, zijn het voornemens die echt bij jou passen. Als je de voornemens die je hebt zowel kunt koppelen aan je rollen, doelen, missie en principes passen ze echt bij jou. Te vaak zijn voornemens algemene ideeën over iets dat beter kan. Te algemene voornemens maken de kans op succes veel kleiner.
  • Nieuwe gewoonten veranderen doe je door ander gedrag, dus door doen. Te vaak zijn voornemens algemene intenties, zoals meer bewegen, gezonder leven, minder reageren op e-mail. Hoewel jij wel weet wat je ongeveer bedoelt, leidt het minder makkelijk tot actie dan wanneer je concrete acties formuleert. Maak voornemens concreet en benoem Eerstvolgende Acties bij je voornemens. Door die concrete stappen te benoemen, dwing je jezelf concreter te zijn.
  • Zorg dat je de Eerstvolgende Acties onderbrengt in jouw systeem, dus op je Eerstvolgende Acties lijst, je agenda en je Projecten lijst. Daarmee zie je op momenten van reflectie jouw voornemens op de plek terug waar je bepaalt hoe je je tijd indeelt. Kortom, een vast punt op je agenda voor het Wekelijks Onderhoud.
  • Bespreek met anderen je voornemens. Voornemens die je deelt, maken een grotere kans gerealiseerd te worden dan voornemens die je voor je houdt.
  • Wees de slimme olifanten-berijder en voorkom verleidingen.Zoals Scott Adams al stelt: "Losers have goals. Winners have systems!" Drink water voor je gaat lunchen om niet te veel te eten. Trek op hardloopdagen meteen je hardloopschoenen aan. Zet je telefoon uit voor je concentratiewerk gaat doen. Organiseer slim om je verleidingen heen.
  • Maak succes visueel. Zet een groot kruis op een kalender elke dag dat je je gewoonte nakomt. Op een bepaald moment heb je een mooie keten van kruisjes die je simpelweg niet wilt doorbreken.

Maak van voornemens Eerstvolgende Acties en houd je acties concreet!

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven