Nu even aan jezelf denken!

Doe je wat voor jou belangrijk is?

Je doet de hele dag door allemaal belangrijk werk. Tegelijkertijd heb je ook het idee dat je eigen langetermijnprojecten maar weinig voortgang hebben. Je beantwoordt vragen en e-mails van collega’s, je doet een review, je denkt met iemand mee of voert een overleg. Allemaal nuttig, maar voor wie het meest?

Je eigen ad hoc taken kunnen je ook behoorlijk in de weg zitten. Het kan lastig zijn tijd en aandacht te vinden voor concentratiewerk als er ook steeds een volgende krappe deadline gehaald moet worden. Er is nooit gelegenheid om even in te lopen op de planning en zo haast je je van de ene oplevering naar de volgende meeting. Daarnaast zijn er ook nog dingen die je moet oplossen die je eigenlijk al eerder had willen of moeten doen. Als je op tijd was geweest, had je die misschien kunnen delegeren….

Hoe zou het zijn als er op al je projecten voortgang gemaakt wordt, door jezelf en door anderen? Als je ruimte kunt creëren voor het werk waar jij het meeste waarde toevoegt, doordat je overzicht hebt en tijdig delegeert waar het kan? Wat blijft nu liggen, waar je dan wel aan zou toekomen?

Wat is voor jou eigenlijk belangrijk?

Als je een compleet overzicht mist, is het lastig om aan je eigen belangrijke werk toe te komen. Je eerstvolgende deadline en wat anderen aan je vragen, staat dan als eerste op je netvlies. Het is lastig nee zeggen tegen vragen die anderen verder helpen, als je niet weet wat je ook had kunnen doen. Alleen met een compleet overzicht kan je de beste keuzes maken. Maar ja, het kost tijd om dat te maken en er wacht een deadline en er staat een collega naast je bureau.

Als je geen compleet overzicht hebt, is het ook lastiger om anderen te betrekken bij je werk. Goede en tijdige keuzes maken over jouw grootste toegevoegde waarde en wat anderen kunnen bijdragen,  kan alleen als je voldoende perspectief hebt.  Het voelt niet fijn om anderen op te zadelen met jouw spoedklusjes. Het kost ook nog tijd om het te vragen en te bespreken wat er precies nodig is, dus dan doe je het maar weer zelf.

Stel het maken van overzicht niet uit

Maak meer tijd vrij voor je eigen belangrijke werk met deze tips.

  • Zorg voor een complete Projectenlijst. Van alles wat je doet, stel je jezelf de vraag: wanneer is het af? Hoe ziet de wereld er dan uit? In andere woorden: noteer alle Gewenste Uitkomsten op je Projectenlijst. Ook al lukt het niet in één keer om dat complete overzicht te maken, blijf eraan werken.
  • Wat kan je aan anderen vragen? Welke bijdrage kunnen anderen leveren, zodat jij meer tijd overhoudt voor jouw eigen belangrijke werk? Wat kunnen anderen beter, sneller of makkelijker doen of wat vinden ze leuk om te doen wat jij niet leuk vindt?
  • Standaardiseer, automatiseer en maak checklists, zodat je meer tijd vrijmaakt. Welke projecten of onderdelen daarvan komen vaker terug? Zorg dat je daar een standaard voor maakt of van een checklist kunt werken, dat bespaart de volgende keer tijd. En misschien kan iemand anders het dan doen?
  • Ga aan de slag met je eigen belangrijke werk. Als je dan weet wat je wil gaan doen, hoef je het alleen nog maar te doen :-). Blok tijd in je agenda als het nodig is en concentreer je. Werk ze!
  • Kom naar de Level 2 training om hieraan te werken. Je maakt dan een complete Projectenlijst en denkt na over je rollen en verantwoordelijkheden en wat voor jou belangrijk is.

Welk belangrijk werk ga jij doen als je de kans gecreëerd hebt?

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2018 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven