Online versus klassikale trainingen: wat is het verschil?

Online versus klassikale trainingen: wat is het verschil?

Razendsnel met z’n allen online gegaan

Door het op afstand en online werken moesten we in een razend tempo goed worden in een nieuwe vorm van samenwerken. Gelukkig blijkt uit de eerste onderzoeken dat dit voor een groot deel van kenniswerkend Nederland gelukt is. Veel kenniswerkers werken geconcentreerder, komen vaker aan hun eigen werk toe en werken minder ad hoc. Daarnaast beginnen vergaderingen vaker op tijd en zijn ze ook dikwijls eerder klaar. Daarnaast scheelt thuiswerken voor heel veel kenniswerkers vele uren (bijvoorbeeld door het wegvallen van de reistijd) en zijn er minder vermoeidheidsklachten. Een belangrijk punt voor die tevredenheid is de kwaliteit van de thuiswerkplek. Als je aan de kamer- of keukentafel zit met andere gezinsleden die ook werken of school te doen hebben, dan wordt het heel veel lastiger.

Nog niet alles is online aanwezig

Uit de onderzoeken blijkt ook dat we van alles missen, zoals een spontane brainstorm, feedback die zorgt voor persoonlijke groei, werken aan lange termijndoelen en creativiteit. Het gebruikelijke werk loopt goed en soms zelfs beter door, maar alles eromheen blijkt lastiger om goed te organiseren. Het is niet zo dat het werken aan deze zaken niet online kan, maar dat vraagt een andere aanpak dan de gewone vergadering naar Teams of Zoom verhuizen. 

De online GTD-training

In maart 2020 hadden we als meereffect het geluk dat de Getting Things Done level 1 training omgezet kon worden naar een online training. Belangrijk daarbij is dat de training van de eerste tot de laatste minuut onder handen genomen is om te werken als online training. De meeste aandacht is daarbij gegaan naar op zoveel mogelijk manieren zorgen dat je als deelnemer betrokken en actief blijft gedurende de training. Inmiddels zijn we een jaar onderweg met de training, die uiteraard ook weer de nodige aanpassingen heeft ondergaan, en zijn wij, en onze klanten er erg tevreden over.

De een is het gewend en de ander (nog) niet

Er zijn natuurlijk bedrijven die al lang op afstand en online samenwerken en gewend waren in meerdere tijdzones te denken. Dat was vanzelfsprekend de groep die juist vroeg om online trainingen. Aan de andere kant van het spectrum staan mensen die het nog steeds lastig vinden om online samen te werken. Het is natuurlijk ook spannend als je het nog niet eerder hebt geprobeerd: werkt de techniek namelijk wel? En hoe weet ik of de ander mij goed hoort en ziet? Kan ik wel goed in gesprek gaan en makkelijk mijn vragen stellen? Daarnaast zien we ook een aantal mensen die zich zorgen maken dat de non-verbale signalen minder goed overkomen waardoor ze een deel kunnen missen.

Wie wel eens een sessie heeft gedaan met mensen die slechte audio hadden of een haperende internetverbinding herkent ongetwijfeld de frustraties. Tegelijkertijd heeft onze trainer wel eens in de cursuszalen gestaan en dat er elders in het gebouw geboord en gehamerd werd of dat de trainer in de zaal naast de onze energieke house gebruikte om de pauzes wat gezelliger te maken.

“Horen jullie mij?” versus “Je staat nog op mute!”

Techniek is uiteraard cruciaal voor online werken en trainingen. Het afgelopen jaar hebben de meeste kenniswerkers gezien dat de bandbreedte en de kracht van online samenwerkingsplatforms heel veel mogelijk maken. Doorgaans werkt het gewoon. Als iets niet goed werkt, iemand krijgt bijvoorbeeld de camera niet aan, is het de vraag of dat een technische kwestie is of dat de bediening onduidelijk is. Als je niet vaak met een platform werkt, dan is het logisch dat het niet altijd direct lukt. En dat je daar zenuwachtig van kan worden, waardoor het nog lastiger wordt dat ene knopje of dat ene schuifje op het scherm te vinden.

Voor de platforms die wij gebruiken hebben we een video en document gemaakt om je ruim voor de training uit te leggen hoe je met dat platform omgaat. Als je eenmaal op je gemak voor de training hebt bekeken hoe het eruit ziet en werkt, dan is het al een stuk minder spannend. Als je dan op tijd inlogt, wij zijn er altijd een kwartiertje voor aanvang, dan kunnen eventuele onduidelijkheden snel opgelost worden. En wie heeft het afgelopen jaar niet al eens gehoord: “Je staat nog op mute!” Was je net bezig een gloedvol betoog af te steken, bleek het mute knopje nog aan te staan. Nou, dan herhaal je even wat je al gezegd had.

Interactie is anders

Degenen die niet al gewend waren heel veel te videoconferencen missen een deel van de non-verbale communicatie. In een gesprek waarin je elkaar ziet, gaat de beurtwisseling makkelijker en natuurlijker dan wanneer je via een scherm en geluid verbonden bent. In de regel maakt het deelnemers aan een sessie wat voorzichtiger om het woord te nemen en zit er dus vaak meer rust in online gesprekken. Met grotere groepen steken deelnemers via een knopje of echt een hand op als ze iets willen zeggen. De doorgewinterde vergadertijgers hebben daar meer moeite mee, dan degenen die wat beschouwender zijn en ook liever niet primair reageren. Sterker nog, sommigen kennen vast de vergaderoefening waarbij je niks mag zeggen tenzij je de talking stick in handen hebt. Alleen maar om door elkaar praten en heel primaire reacties te voorkomen.

In de training gebruiken we poll- en chatmogelijkheden om gericht te peilen wat er leeft. De uitslag daarvan geeft vaak aanleiding iemand uit te nodigen het antwoord toe te lichten. Dat geeft dikwijls een betere spreiding in sprekers dan in de zaal, waarbij vaak enkelen met vragen en opmerkingen sterk aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor het gemak van de subgroepen, oftewel break out rooms. Met een druk op de knop zit je in een kleiner gezelschap om elkaar te bevragen, coachen, gedachten te vormen, die je als groep weer teruggeeft aan de anderen.

Beeldschermvermoeidheid door hogere concentratie

Doorgaans is het communiceren via een beeldscherm intensief. Je hebt aandacht voor het scherm voor je en dat is meer focus dan wanneer je in een vergaderzaal of trainingsruimte zit, die veel meer afleidingen biedt. De blikrichting op een scherm is dichterbij dan in een zaal, aangezien je in een zaal van scherm naar spreker naar buurman of -vrouw kijkt. Ook oogcontact werkt een tikje vreemd omdat je camera op een andere plek zit dan de mensen waartegen je spreekt. Het scheelt maar centimeters, maar toch. In de training zorgen we voor regelmatige pauzes, kleinere om alleen even te strekken en langere echte pauzes. Ook nemen we leespauzes op en werken we met fysiek materiaal om te zorgen dat je blik niet alleen op het scherm is. En de winst is dat de training doorgaans veel intensiever gevolgd wordt dan in een ruimte met meer prikkels.

Veel aan je hoofd?

Bij het bespreken van de best practices van Getting Things Done merken we dat die relevanter zijn dan ooit. Hoe zorg je dat je controle houdt over je werk? Hoe prioriteer je? Hoe verwerk je een grotere hoeveelheid digitale informatie? Hoe richt je een dag in als de normale structuur je daar niet bij helpt? Alleen al de bespreking van een dagstart en dagsluiting in de stap Reflecteren kan helpen in deze tijd je dag beter te maken.

Zin gekregen in een online training?

Meereffect kan je helpen aan meer rust, focus en vrijheid. Hoe we dat doen? Met onze Getting Things Done trainingen natuurlijk! Meer informatie over onze verschillende trainingen lees je hier. Zoek dus snel een training uit die bij jou past en schrijf je in! Je kan Getting Things Done ook eerst even gratis uitproberen voordat je je inschrijft voor een training.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Online versus klassikale trainingen: wat is het verschil?

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.