Start met stoppen

dreamstime_xs_33172187[1]

Je hebt al een stevige vergadering erop zitten met behoorlijk wat 'uitdagingen'. Pfff, dat was duwen en trekken. Wie plant zoiets ook om vier uur?! Nou, ook nog die analyse van je collega checken. Je klikt een enorme spreadsheet open. Rijen en kolommen zo ver je kunt zien. Tabbladen tot ver buiten het scherm. Nou, dat wordt een hele klus… Het nieuws van 19:00 uur begint op de radio.

Hoe zou het zijn als je scherp je taken doet en ook weer op tijd stopt? Lekker aan de slag met volle aandacht. Afgeronde blokken vol focus. Dan klaar en de dag erna weer met frisse aandacht aan de slag.

Als je in de put zit, houd dan op met graven

Het is verleidelijk als je veel te doen hebt om harder te gaan werken. En meer. En langer. Daar is periodiek ook niks mis mee. Een piekperiode of een deadline die jij en je team aanpakken, kan heel stimulerend zijn. Op veel plekken zijn er alleen maar piekperiodes en is er nooit zicht op rustiger tijden.

De meeste kenniswerkers hebben lange projectenlijsten en nog veel langere takenlijsten. Je kunt van alles doen, maar niet alles. Jij moet dus beslissen wanneer je klaar bent. Geen stoomfluit die het einde markeert of een lege takenlijst.

Er bestaat zoiets als beslissingsvermoeidheid en ook je creativiteit en denkkracht zijn een keer op. Als je leeg bent, kost een klus je een uur die je de dag erna met frisse moed in de helft van de tijd doet. En beter. Met minder kans op fouten.

Dat kan anders!

  • Bepaal voor je acties de Gewenste Uitkomst: wanneer is iets af? Dat voorkomt eindeloos schaven en perfectioneren!
  • De Benedictijnen waren al duidelijk in starten en stoppen: werk maximaal een uur aan een taak en doe dan iets anders.De wisseling zorgt dat je fris met iets anders aan de slag gaat.
  • Een advies van Hemingway: stop met een taak als het nog lekker gaat. Dan heb je de volgende keer dat je start veel zin om te starten en is de start makkelijk, want je weet al wat je allemaal nog wilt doen. Werk je door tot je vastzit, dan stop je beroerd en moet je de volgende keer op een dood punt verder met die klus.
  • Maak een afspraak aan het eind van je werkdag en ga sporten, wandelen, cafébezoek. Mocht je nogal eens van je voornemens afwijken, dan geeft een afspraak wat meer druk. Kies iets van je privé takenlijst.
  • Kies voor een afsluitritueel: ga bij collega’s langs die afronden, zet een muziekje aan, ruim op. Een goede manier om geleidelijk te stoppen.
  • Investeer in 10 minuten planning per dag: 5 minuten plannen bij de start van de dag en 5 minuten aan het eind van de dag om af te sluiten. Daarmee heb je ’s ochtends je verwachtingen scherp en sluit je ’s avonds je dag echt af.
  • Houd een dagboek of journal bij en sluit elke dag af met een aantal opmerkingen. Dat kunnen invallen zijn, ideeën, thema’s voor de dag erna, evaluatieve opmerkingen, boektitels of quotes die je gehoord hebt. Dit zijn allemaal manieren om op een andere manier de dag af te sluiten.

Begin vandaag eens met op tijd stoppen. Zet nu de wekker hoe laat je klaar bent en houd je daar aan!

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven