Zitten is zo 2015

dreamstime_xs_67254196Daar zitten we dan

Voor velen van ons bestaat een werkdag uit zitten: in de auto tijdens de file, tijdens vergaderingen, als je aan het lezen bent, op je werkplek achter je laptop, 's avonds aan tafel en daarna misschien achter de TV of een ander beeldscherm. Daarmee krijgt je lijf op zo’n dag te weinig beweging.

Stel je eens voor dat je gedurende de dag vaker in beweging komt en je lijf dynamiek biedt, terwijl je tegelijkertijd ontspant en je hersenen rust krijgen. Even bewegen en geen extra input om daarna verfrist verder te gaan.

Tafels en stoelen

Kenniswerk is werk dat klassiek zittend gebeurt. De standaardwerkplek is een tafel en een stoel en in de vergadering staan ook weer stoelen achter de tafel of in de rondte. Lopend lezen of typen is ook best lastig met de standaardtechnologie.

Ook vrijetijdsbesteding kan makkelijk zittend zijn: TV, laptop op schoot, tablet met leeswerk en een oneindig aanbod via duizenden TV-kanalen, HBO, Netflix, Uitzending gemist en YouTube. Of een bestuursvergadering ’s avonds en ook daar weer zitten! Daarmee komt er op een zittende werkdag nog een aantal uren zitten bij.

Meer beweging

Hoe krijg je meer beweging in je dag? Lees hieronder een aantal adviezen en investeer in meer beweging voor meer gezondheid en energie.

  • Staand vergaderen heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, bijvoorbeeld tijdens een dagstart. Staan houdt meestal vergaderingen korter en houdt iedereen meer bij de les. Je kunt niet zittend achter je laptop half vergaderen en half mail verwerken. De actievere houding leidt ook tot een actievere vergaderhouding. En, heel praktisch, een urenlange vergadering is staand écht vermoeiend.
  • Zorg voor werkplekken waarbij je niet per se zit. Er zijn leveranciers van kantoormaterialen die bureaus leveren die verstelbaar zijn, zodat je ook staand kunt werken. Ook zijn er mogelijkheden om een hometrainer achtige kruk te gebruiken, waardoor je fietst of loopt tijdens het werk. Maar ook zonder zulke spullen kun je je laptop op een statafel zetten en een poos staand werken.
  • Je kunt dynamiek in je werkdag brengen door na te gaan wat activiteiten zijn die je staand of lopend kunt doen. Werk bijvoorbeeld nieuw binnengekomen e-mail weg door je laptop op een hoge tafel te zetten en staand mail te verwerken. Voer een gesprek met een teamgenoot lopend. Neem je bellijst ter hand en werk wandelend je telefoongesprekken af. Neem vaker de trap in plaats van de lift. Voer gesprekken met anderen bij een whiteboard, zodat je als vanzelf staand overlegt.
  • Zorg in de avonduren voor voldoende beweging. Ook, of eigenlijk juist, als je 's avonds nog werkt, is het erg verkwikkend om eerst een wandeling te maken of even te gaan hardlopen.

Maak een vast evaluatiepunt van beweging in je dagstart: wat zijn momenten die zich lenen voor meer beweging? Gebruik eventueel een stappenteller op je smartphone of schaf er een aan om meer data te hebben. Ga ook in je Wekelijks Onderhoud na of je balans in orde is. Zo ja, hulde! Zo nee, welke actie kun je ondernemen?

Doe de komende week minstens één activiteit staand die je zittend deed!

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven