Skip Navigation Linksmeereffect > Artikelen

gratis praktische artikelen over slimmer werken

Gratis abonnement

Profiteer vanaf vandaag elke twee weken van gratis artikel met praktische tips en zinnige ideeën over slimmer werken.

En krijg nu meteen bij je aanmelding het gratis bonusartikel:
"5 Redenen waarom een helder hoofd beter werkt"

bonus artikel

Je e-mail adres:




Wij sturen geen spam en weer afmelden hebben we zo simpel mogelijk gemaakt. Een klik op de link die onderaan elk artikel staat is genoeg.



Gratis Artikelen

Circa elke 14 dagen schrijft het team van meereffect een artikel met praktische tips en ideeën over werken met minder stress en meer effect. De laatste 20 artikelen staan onderaan deze pagina.

Vul hierboven je e-mail adres in, dan krijg jij ze voortaan ook automatisch in je inbox.

Hieronder staan de laatste artikelen die we hebben geschreven (als je onze meereffect training doet krijg je toegang tot het hele archief met alle artikelen van de laatste vijf jaar). De data in de artikelen kunnen daarom gedateerd zijn. Klik hier voor een overzicht van de recente data van onze trainingen.

de laatste artikelen

To do or not to do

"Takenlijsten werken toch niet!" Zo'n briefje met van alles wat je moet doen dat je maakt en dan pas weer terugziet als je op het punt staat naar huis te gaan. Moet dat ook nog allemaal... En dan hebben sommige kenniswerkers naast die takenlijst nog een inbox vol mail met taken, een briefje naast de laptop met een paar te binnen geschoten taken én digitale geeltjes op het bureaublad van de computer met taakjes.
dinsdag 9 september 2014

Lees meer >

Net terug van vakantie en ik ben alweer toe aan vakantie!

Ben je net een paar dagen terug van vakantie en alweer toe aan vakantie? Allemaal de schuld van die volle inbox? Die enorme berg mail die zich, toen jij lekker ontspande in Frankrijk, vulde in je inbox. Vooral jouw collega’s die voor hun vakantie nog even schoon schip hebben gemaakt, leveren jou weer extra mail. Hoe haal je tussen al die mails de belangrijke eruit? En liefst zonder dat het je drie werkdagen kost? De out-of-office mails kunnen er in elk geval uit. Dat scheelt weer 20 stuks mail… Hoe verder?
maandag 25 augustus 2014

Lees meer >

Hoe je een einde maakt aan die steeds maar groeiende leesstapels

Op je bureau ligt een stapeltje vaktijdschriften en een paar boeken over spectaculaire ontwikkelingen in jouw vakgebied. In Evernote heb je nog lijstjes met favoriete websites en weblogs. Zomaar een greep uit al het leesvoer dat op je wacht. Wat een heerlijk vooruitzicht! Maar lukt het je serieus om je vakliteratuur bij te houden? Of knaagt het aan je als je weer iemand hoort vertellen over dat waanzinnig interessante boek, een echte mustread, of die geweldige blogster. Waar halen ze de tijd vandaan, denk je… Jij komt er gewoon niet aan toe. En ook dat knaagt aan je: want als professional hoor je natuurlijk wel bij te blijven – en liefst zelfs een beetje voorop te lopen.
maandag 11 augustus 2014

Lees meer >

Klaar voor je vakantie?

We vragen het vaak in onze training: “Wat kenmerkt de laatste werkdagen voor de vakantie?” Vaak krijgen we antwoorden als: van alles afronden en overdragen, allerlei taken en projecten die al te lang stillagen uitzoeken. Maar ook: collega’s ronden hun werk af en bezorgen mij weer werk. Kortom: een drukke tijd. En een vakantie brengt ook weer allerlei acties met zich mee: paspoorten, inpakken, boodschappen doen, tent checken… Gek genoeg horen we niet vaak dat de laatste dagen voor de vakantie voornamelijk voorpret zijn. Hoe zou je het vinden als je de week voor de vakantie begint met een volledig overzicht over je afspraken, taken, projecten? Alles wat je wilt doen, heb je in kaart en je hebt nog voldoende tijd om daaraan te werken. Sterker nog, dat gevoel heb je niet alleen die laatste week voor de vakantie maar elke week!
dinsdag 29 juli 2014

Lees meer >

Hack je gewoontes

Je opent de mailbox en hupsakee de eerste mail is meteen prijs**: een spoedorder die je doorgestuurd had, is door je collega's helemaal verkeerd opgepakt. "Nee, hè!"Je begint meteen een stevige mail te tikken. Ergens diep van binnen zegt een stemmetje dat dit niet verstandig is, maar je ramt door op je toetsenbord.
vrijdag 11 juli 2014

Lees meer >

Hoe je meer voldoening haalt uit je werk door een simpele Projectenlijst

Krijg jij veel gedaan op een dag, maar voel je je toch onrustig? Je bent druk, druk, druk. Je belt, je mailt, je geeft antwoord op vragen. Even koffie en dan weer verder. Oh ja, die klant had gebeld. Meteen even terugbellen. Als je hebt opgehangen, staan er weer nieuwe mails in je inbox. Ook maar snel weer even wegwerken. En zo werk je stug door. Maar als het vijf uur is, heb je toch ergens een ‘unheimisch’ gevoel. Ben je nou wel met de juiste dingen bezig geweest? Is dit echt wat er vandaag moest gebeuren of had je je tijd beter kunnen gebruiken?
dinsdag 1 juli 2014

Lees meer >

Wil je meer of minder plezier in je werk? Meer, meer, meer!

Weer zo’n dag at the office. Moe en chagrijnig kom je thuis. De kat moet het ontgelden of misschien de hond. Je hebt geen zin om te koken, dus kieper je een snelle hap in de magnetron. De sportschool kan ook wel een weekje wachten. Uitgeput hang je ‘s avonds op de bank voor de treurbuis aka tv. Je werkt te hard, zeggen je vrienden. Maar zelf weet je beter. Je hebt vandaag gewoon weer teveel niet-leuk werk gedaan. En als je het licht uitdoet denk je zelfs: waarom heb ik in hemelsnaam ooit voor deze baan gekozen? What was I thinking?
maandag 16 juni 2014

Lees meer >

Eindelijk die taak af? Actie tomaat!

Als ik heel eerlijk ben, overkomt het mij nog wel een enkele keer. Net als jij waarschijnlijk. Dan ben ik de hele dag keihard aan het werk – zo goed en kwaad als het gaat met alle afleiding om me heen. En als ik om een uur of vijf stop, heb ik die ene belangrijke taak (die al een tijdje met stip bovenaan m’n actielijst staat) toch niet af. Die schuift door naar de volgende dag. Soms neem ik dat werk mee naar huis, dan kan ik het tenminste afmaken. Want ik heb een hekel aan taken die zich maar blijven voortslepen.
dinsdag 3 juni 2014

Lees meer >

To do? Wanneer dan?!

Naast je gewone werk heb je ook nog van alles te doen. Ken je dat? Soms kom je gewoon niet toe aan al het ‘extra’ werk. Naast je gewone werk, zorgen voor patiënten of lesgeven, heb je ook nog overleggen, administratie, allerlei ad hoc werk van vragen die tussendoor gesteld worden, nieuwe ontwikkelingen op je vakgebied die je wilt volgen, enzovoort. Wanneer moet je dat allemaal doen? Het is niet je primaire taak, maar je wordt wel verondersteld het te doen.
maandag 19 mei 2014

Lees meer >

E-mailen zoals het heurt...

Je bent kenniswerker en je dag begint vaak zo: je opent je inbox en er explodeert een soort e-mailbrij op je scherm. Een onafzienbare rij e-mails van collega’s met vage onderwerpregels. E-mails zonder onderwerpregel (en je weet precies welke collega’s dat soort e-mails altijd sturen). Allerlei cc-tjes. Bijlagen, soms in bestandtypen die je niet eens kunt openen. Ontbrékende bijlagen. Om nog maar te zwijgen van e-mails die weliswaar een goede onderwerpregel hebben, maar als mosterd na de maaltijd komen – want de beslissing over het project is allang genomen. Zo’n e-mailbrij dus die direct de moed in je schoenen doet zinken. En dan is je werkdag nog maar net begonnen. Wat kun je daar nou aan doen?
maandag 5 mei 2014

Lees meer >

Hoe je van een goed voornemen een mooi project maakt

Het kan altijd beter. Leuker. Gezonder. Vind jij dat ook? Dan heb je vast (zoals veel anderen) een lijstje met allerlei dingen die je ooit nog eens wilt doen. Of nee, het is meer dan dat. Je hebt een lijstje met dingen die je gáát doen. Want er komt een dag, dan gá jij parasailen. Dan gá jij Spaans leren. Dan gá jij 3x per week naar de sportschool. En dan gá jij consequent elke week al je stuff verzamelen, precies volgens de GTD methode… Toch? Of weet je nu al dat het er (weer) niet van komt?
dinsdag 22 april 2014

Lees meer >

Hoe je ook onderweg je werk goed organiseert

De tijd dat een gemiddelde kenniswerker haar (of zijn) dagen sleet achter een fraai eikenhouten bureau, ligt ver achter ons. Waarschijnlijk ben jij – net als ik – een groot deel van je werktijd on the road. Op bezoek bij klanten, collega’s van andere vestigingen of om even rustig te werken op een flexplek voor ZZP’ers. Je hebt geen vaste werkplek meer, maar een mobiele werkplek die met je meebeweegt, waar je ook bent. Maar als je van afspraak naar afspraak gaat, doet dat wel een groot beroep op je organisatietalent. Want voor je het weet, wordt het een chaos: hier een velletje papier, daar een opschrijfboekje en je hebt ook nog die handige app waarin je af en toe een to-do-lijstje maakt. Soms denk je, dat onthoud ik wel even. Maar voor je één been in het kantoor van je klant hebt gezet, ben je dat wat net zo belangrijk was alweer vergeten…
maandag 7 april 2014

Lees meer >

Hoe je grip houdt op je aandacht

Jongens, het is weer zo’n dag. Ik weet niet hoe het komt, maar mijn aandacht schiet als een stuiterballetje alle kanten op. Dán gaat de telefoon. Dán staat er een collega met een ‘dringende’ vraag aan mijn bureau. Dán komt er een (echt!) urgent mailtje binnen. Terwijl ik het mailtje beantwoord, zoemt m’n mobieltje én herinner ik me dat ik nog een klant moet nabellen over een offerte. Komt dit jou bekend voor? Dan herken je vast ook het gevoel dat je aan het einde van zo’n dag kunt hebben: keihard gewerkt, niks gedaan.
maandag 24 maart 2014

Lees meer >

Hoe je veel sneller kunt werken

Iedere kenniswerker heeft weleens zo’n dag. Zo’n dag waarop je eindeloos loopt te schaven aan een bestand. Bijvoorbeeld de presentatie van een onderzoek of een berekening in Excel. Misschien voel je dan ook dat je flink chagrijnig kunt worden van al die handelingen die je steeds opnieuw moet uitvoeren - zoals klikken op knippen, klikken op kopiëren en klikken op plakken. Klikken op functies invoegen en klikken op controleren. Aan het eind van de dag heb je pijn in je hand en polsen en misschien zelfs in je nek en schouders.
dinsdag 11 maart 2014

Lees meer >

Hoe je kenniswerk wél kunt plannen

Je komt op kantoor en voordat je je koffie op hebt, is er al van alles op je afgekomen: nieuwe ideeën, nieuwe projecten, nieuwe ‘dingetjes-die-even-geregeld-moeten-worden’. Je doet je best om al die to-do’s zo goed mogelijk te plannen, maar dat lukt niet altijd. Je kunt bijvoorbeeld om 09.00 uur nog niet voorspellen waar je collega of leidinggevende om 10.30 uur opeens mee komt. Dus dan heb je net een mooie planning gemaakt, maar dan kun je weer opnieuw beginnen. Hoe haalbaar is timemanagement eigenlijk?
maandag 24 februari 2014

Lees meer >

Eindelijk: Getting Things Done en David Allen officieel via meereffect in de Benelux

Na een intensief traject van bijna twee jaar, is er witte rook! De samenwerking is definitief een feit: meereffect is nu de enige, officiële Certified Partner voor Getting Things Done in de Benelux.
dinsdag 11 februari 2014

Lees meer >

Waar doe jij het voor?

Weer een werkdag voorbij! Je hebt je uren nuttig besteed. Taak na taak heb je af kunnen tikken. Je bent een tevreden m/v. Maar als je nog een snelle blik op je to-do-lijst werpt, zie je dat je nog steeds niet dat eindverslag hebt geschreven voor een project wat niet helemaal lekker liep. En je bent ook nog niet binnengelopen bij je manager om haar te spreken over je workload. Die taken staan al een paar weken op je lijst. Maar je hikt er tegenaan… En opeens kun je je dan een stuk minder tevreden voelen over je werkdag.
dinsdag 4 februari 2014

Lees meer >

Hoe je alles wat je verzamelt zo bewaart dat je het altijd weer terugvindt

Kenniswerkers zijn net hamsters die informatie verzamelen. Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer je een event bezoekt. Je ontmoet allerlei inspirerende personen en verzamelt hun visitekaartjes. In het voorbijgaan pak je wat flyers mee. Je luistert geboeid naar presentaties. Na het event buitelen de ideeën in je hoofd over elkaar heen en puilt je tas uit van de paperassen. Een collega die je een lift geeft, moet eerst de bijrijdersstoel ontdoen van losse papieren die je eerder verzamelde. Toch denk je dat je precies weet waar je alles hebt gestopt. Maar als je de volgende dag iemand wilt nabellen, kun je haar contactgegevens niet meer terugvinden. En hoe zat het nou met dat briljante idee dat je kreeg na de talk van die businessgoeroe?
maandag 20 januari 2014

Lees meer >

Loopt jouw hoofd weleens voor de feiten uit?

Wist je dat het gemiddelde hoofd van een kenniswerker meer dan 100 miljard cellen bevat? Gelukkig veel minder losse eindjes. Maar je weet vast uit eigen ervaring dat 10 losse eindjes er eigenlijk al 10 teveel zijn. Voorbeeld van zo’n los eindje? Wat dacht je van: ‘nog even Michel bellen’, ‘nieuwe koffiecups kopen’, ‘aanmelden voor netwerkevent’. Losse eindjes zijn als een soort post-it’s aan de binnenkant van je schedel. Maar net als die gele plakpapiertjes aan de rand van je beeldscherm, blijven ze lang niet altijd plakken. En juist op het moment dat je er niets mee kunt, waaien ze omhoog in je hoofd. En dat kan dan een opgejaagd gevoel geven. ‘Dat moet ik niet vergeten!’
woensdag 8 januari 2014

Lees meer >

Neem een beslissing, ook als je er niet over wilt nadenken

Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat moet je keuzes maken. Wil je een frappuccino of toch liever een espresso? Kijk je even op Twitter of toch maar niet? ‘Naar welke film gaan we morgen?’, vraagt je partner. Er komen dagelijks zoveel dingen op je pad en vaak weet je niet direct wat je ermee aan moet. Het enige besluit dat je soms neemt, is dat je er NU in ieder geval niet over wilt nadenken. Je stelt het nemen van een beslissing uit tot je hoofd er wél naar staat. Helemaal goed. Nou, bijna helemaal goed. Want het uitstellen van een beslissing levert je vaak wel een onrustig gevoel op. De vraag - hoe klein ook - blijft zeuren in je hoofd: ‘Doe wat met mij!’.
maandag 9 december 2013

Lees meer >



telefoonnummer meereffect: nul drie vier drie - vier twee één drie acht één

 

slimmer leven en werken




"Humoristische confrontatie met mijn eigen ontwikkelpunten. Praktische handreikingen om slimmer te werken."

Irma Jacobs
Fontys Hogeschool


"Inspirerend! Activerend! Oplossingsgericht!"

Sandra Been
Secretaresse Intermediair


"Mooie tool voor mijn werkzaamheden op werk mijn werk en thuis."

R. Schoggers
Min. van Defensie, Vliegbasis Gilze


"Ik vond het een heerlijke, praktische training onder leiding van een zeer bekwame trainer. Levert mij veel op!"

Hanneke Overmeer
St. KOE


"In een flink tempo, heel compleet, een werktuig gekregen om m'n inbox goed en plezierig te gebruiken."

Marjoke de Boer
Hogeschool Utrecht FEM


"Een rappe, vlotte, gevarieerde training met veel praktische tips en veel humor."

Linda Vullers
Ludens


"Vooraf vond ik, op basis van verhalen van collega's, het geheel wat zweverig. Nu ben ik de eerste die dit gaat toepassen. "

Jeroen Boot
Online Project Manager, Louwman & Parqui

      follow us on Linkedin
1 2 3 4 5