Hoe je opruimt en toch nog genoeg overhoudt

Hoe je opruimt en toch nog genoeg overhoudt

Herken je dit? Je bureau is vol. Je kast is vol. Je kamer is vol. En nu je erover nadenkt: eigenlijk is je huis ook vol.

Op zich niet zo erg. Totdat je niet kunt vinden wat je NU heel hard nodig hebt. Of dat je de hardcover van een bepaald boek koopt en erachter komt dat de paperback versie al in je boekenkast staat. En bovendien eigenlijk geen ruimte meer hebt om het op te bergen!

Weet wat je (niet) hebt

Stel je voor dat je precies weet wat je hebt – wat er achter al je kastdeuren zit.

En dat je spullen daar ook nog eens prettig geordend liggen. Als je een nieuw boek of apparaat koopt, dan kun je dat moeiteloos een plek geven – die je ook nog eens makkelijk terugvindt. Dat geeft niet alleen ruimte in je huis en je kasten, maar zeker ook in je hoofd.

Je bent bang ‘iets’ te missen

Maar je hebt zo veel dat je het overzicht kwijt bent.

Je hebt zó veel dat je misschien zelfs bang bent iets van die overvloed te missen. Je moet er toch niet aan denken dat je iets nodig hebt wat je een dag van tevoren hebt weggegooid?! Je kunt het voor de zekerheid beter bewaren – voor later, want je weet maar nooit.

Die veelheid aan spullen kan echter ontaarden in een ware chaos. Zeker wanneer je de boel niet organiseert.

Minder is vaak meer én beter

Je kunt het vergelijken met een kledingkast.

Hoe meer broeken en jurkjes en overhemden erin hangen, hoe kleiner de kans is dat je die items ook echt draagt. En hoe groter de kans dat je weleens een dubbele aankoop doet. Je hebt geen idee meer wat je hebt.

Als je ietsepietsie minder spullen hebt, dan is het makkelijker voor je om te weten wát je precies hebt.

Bijkomend voordeel is bovendien dat je je spullen per saldo ook beter en vaker gebruikt.

Ik wil je graag een paar tips geven over hoe je meer ruimte creëert in je kast, je kamer of – als het moet – je hele huis. Het draait hierbij om antwoorden op deze twee vragen: gooi ik het weg of ruim ik het op?

  • Maak tijd vrij in je agenda (een halfuurtje is al een goed begin) voor het opruimen van één specifieke plek.
  • Neem stuk voor stuk je spullen door en stel jezelf telkens de vraag: wat wil ik hiermee – heb ik het echt nodig en wat ga ik ermee doen? Bewaar dus geen dingen alleen omdat je ze mooi vindt of omdat je denkt dat je er ooit nog iets mee wilt.
  • Verkoop zaken waar je van af wilt of geef ze weg aan anderen. Dat kun je doen via Marktplaats of een ander forum, zelfs via een kaartje bij de supermarkt.
  • Geef zaken die je wilt behouden een goede eigen plek. Je kunt ze bijvoorbeeld in verschillende gekleurde dozen of boxen doen.
  • Deel je met meer mensen een huishouden? Zorg er dan voor dat iedereen een eigen plek heeft waar hij of zij persoonlijke spullen in kan opbergen. Dat kan heel simpel in een bakje of lade.
  • Als finishing touch kun je je spullen labelen. Je kunt ook de nieuwe vaste plek voorzien van een label. Dan weet iedereen waar de spullen horen. Handig!

Ben je toe aan meer ruimte, in je huis en in je hoofd? Kies een plek in je huis die je wilt opruimen en plan hiervoor een halfuur in om een goed begin te maken.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Hoe je opruimt en toch nog genoeg overhoudt

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.