Waar ben je naar onderweg?

Waar ben je naar onderweg?

Waar ben je naar onderweg?

Als je nooit stilstaat om je te oriënteren op je bestemming, hoe weet je dan of je goed onderweg bent?

Zonder duidelijk beeld van je bestemming ben je vooral aan het reageren op alles wat er op je afkomt. Het is dan lastiger goede keuzes te maken en steeds een stapje in de richting van je langetermijndoelen te zetten.

Als je geen visie hebt, herken je ook minder goed de kansen en mogelijkheden die bijdragen aan die visie.

Je ziet immers niet waar je je niet bewust van bent. We kennen allemaal het fenomeen dat je ineens voorbeelden ziet van iets wat je zelf wilt gaan doen. Als je zonnepanelen op je dak wilt laten leggen, zie je ineens overal zonnepanelen, dat idee. Hetzelfde geldt voor wat je wilt bereiken op de langere termijn.

Hoe zou het zijn als je een helder beeld hebt van hoe je leven is over 3 tot 5 jaar? Hoe ziet het eruit als alles klopt en wat je nu aan ambities hebt lukt?

Wat zou je doen? Wat zou je ervaren over 5 jaar? Of nog verder weg: over 10 jaar of 20 jaar? Als jij echt jouw unieke bijdrage hebt kunnen geven? En dat je daar dag in dag uit een stap naartoe zet door de acties die je kiest te doen.

Kleur bekennen is niet per se makkelijk

Het is lastig jezelf tijd te gunnen voor reflectie op hogere niveaus.

Er wordt niet direct iets opgelost als je aan je langetermijndoelen werkt en er zijn genoeg andere acties die om uitvoering vragen, e-mails om te beantwoorden en vergaderingen waar je bij moet zijn. De rust en concentratie die je voor reflectie nodig hebt, zijn moeilijk te vinden tussen al het andere werk door.

Bovendien zijn visie, doelen en waarden soms lastig onder woorden te brengen.

Het vraagt denkkracht en durf om een droom of toekomstbeeld te schetsen en aan het papier toe te vertrouwen. Een visie formuleren blijft makkelijk steken in clichés en modewoorden. Maar wat betekent het écht om duurzaam te zijn?

Het is kleur bekennen en dat kan spannend zijn.

Wil je meer expert worden of meer leidinggevende? Wil je een hele andere markt bedienen? Het zijn spannende keuzes die niet vrijblijvend zijn en waardoor sommige deuren (lijken te) sluiten.

Voeg wat hoogte toe

Als je opstijgt naar een wat grotere hoogte, krijg je een ander zicht op je bestemming, route en huidige acties. Het helpt om verbanden te zien en langere lijnen uit te zetten.

  • Gebruik het model van de aandachtshorizonnen om je visie expliciet te maken. Definieer je langetermijnuitkomsten en ideale scenario’s. Hoe ziet het eruit als alles over drie tot vijf jaar klopt in je werk en je leven? Wat zou je dan doen en ervaren? Wat is succes? Waarvan word je écht enthousiast?
  • Behandel dit als werk in uitvoering. Het hoeft niet in één keer perfect af. Schrijf, teken, zoek voorbeelden, noteer. Plan meerdere momenten in om verder te werken aan je document. Zo wordt het steeds beter.
  • Wie kan hieraan bijdragen? Wie kan er met je meedenken? Of zijn er mensen in je omgeving die dit heel goed kunnen en van wie je kunt afkijken hoe zij dit doen?
  • Maak de vertaalslag naar actie. Is je visie vertaald in concrete doelen voor de komende 12-24 maanden? Kan je daar projecten voor definiëren, en acties? Zorg dat je visie terugkomt in het dagelijkse werk.

Veel mensen worden iets minder gestoord in of rondom de kerstvakantie. Gebruik die tijd voor denkwerk. Wat voeg jij toe aan jouw visie?

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Waar ben je naar onderweg?

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.