Vergader met korting
Door, door, door De vergadering zou tot 11:00 uur duren, maar om 11:10 wordt er nog volop gepraat. Het eind is nog niet in zicht. Enkele deelnemers verontschuldigen zich en haasten zich naar de volgende vergadering, waar ze nu al te laat voor zijn. Terwijl de deur achter hen sluit, gaat het gesprek verder. En […]
Maak jezelf overbodig (voor je vakantie)
Extra werk voor en na je vakantie Nog een week te gaan tot je op vakantie gaat. Tijd om extra gas te geven! Want voordat je op vakantie gaat, wil je dat ene rapport nog afmaken, je week zit nog vol met vergaderingen en overleggen en je moet je uren invullen. En oh ja, een […]
Repareer alleen de zwakste schakel
Je opent verwachtingsvol je mail. Helaas, weer geen reactie van een collega die een e-mail zou nalezen, zodat deze naar een klant kan. Wéér niet! En eigenlijk wist je dat al. Inmiddels liggen er bij deze collega niet alleen van jou, maar van heel wat andere teamleden ook veel acties die maar niet vlot gaan. […]
Verspil ik mijn tijd door mijn e-mails te organiseren?
“Ik ben georganiseerd. Ik heb mapjes!” In onze training horen we het best vaak: “Ik ben wel georganiseerd hoor, ik heb allerlei mapjes in de mail.” Als we dan vragen of dat werkt, is het antwoord meestal “Nou, nee…” Meestal zijn het te veel mapjes, de verkeerde namen, mappen die overlappen, teveel lagen. Dat maakt […]
Feedback voor feedback
De grote, grijze olifant Wie kent het niet: de vergadering opent en Fred berijdt weer eens een van zijn stokpaardjes. Iedereen zucht en zakt onderuit. Een kwartier later probeert de voorzitter de zaak vlot te trekken, maar dat is een hele opgave. Niemand die iets zegt. Maar iedereen denkt hetzelfde: ‘Stop!’ Stel je eens voor […]
Versnellen? Eerst vertragen!
Je wilt wel, maar wanneer dan? Nieuwe vaardigheden ontwikkelen, goed leren werken met een nieuw systeem, bijblijven op je vakgebied. Als kenniswerker zou je zeggen dat dat geen luxe is, maar noodzaak. De kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan tijdens je opleiding zijn een basis om verder op te bouwen. Ook als je je […]
Kiezen wat je gaat doen? Weg met prio’s!
Een lijst per project of prioriteit helpt niet om te kiezen Als je per project of prioriteit een actielijst hebt, kom je steeds acties tegen die je op dat moment niet kan doen. Je loopt je lijst door: oh ja, even je collega vragen naar de uitkomst van het overleg vorige week. Maar je collega […]
Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom?
Betere en mindere dagen Was vandaag een topdag of een matige dag? Veel kenniswerkers hebben beide dagen regelmatig. En dagen met van alles er tussenin. Soms vlieg je door je takenlijst en ben je hyper-productief en andere dagen is het minste al te veel werk en loop je brandjes te blussen, terwijl je geen brandweerman […]
Alleen acties kun je doen
Een ongedefinieerde berg ondoenlijkheden In zijn boek Getting Things Done noemt David Allen sommige takenlijsten een ongedefinieerde berg ondoenlijkheden. Taken zijn niet meer dan kreten, zelfstandige naamwoorden en vlugge schetsen, die je eenvoudigweg niet kunt doen. Zo’n lijst openen leidt niet tot actie maar tot nadenken, puzzelen en waarschijnlijk verder gaan met een taak die […]
Concentreren is een vaardigheid
Werk doe je niet op je werk Je kent het vast wel: een werkplek die bol staat van afleidingen en onderbrekingen, waar concentreren onmogelijk is. De bronnen zijn divers: luid bellende collega’s, piepjes van mails, chats en berichten en teamleden die staan te overleggen tussen andere werkenden. Misschien heb je helemaal geen collega’s nodig om […]