Wat kun je doen tegen uitstelgedrag?

Wie kent het niet: taken of projecten die je alsmaar uitstelt.

Andere taken zijn leuker, urgenter, concreter. Totdat de deadline nadert. Dan moet iets waar je alle tijd voor had opeens gebeuren en komt er beweging in de kwestie.

Soms worden zelfs de meest triviale taken opeens interessanter dan die ene taak te doen: opruimen, administratie doen, Facebook nalopen, eindeloos zoeken op Google. Ondertussen wéét je dat je eigenlijk die ene taak wilde doen. Het is niet dat je opeens zo lekker aan het opruimen bent.

Wat is uitstelgedrag eigenlijk?

Met uitstelgedrag bedoelen we dat je iets niet doet, maar niet tevreden bent over de keuze dit niet te doen. Ga je een andere taak doen, dan doe je dat niet van harte, want je vindt dat je eigenlijk iets anders moet doen. Een taak uitstellen kan heel verstandig zijn, bijvoorbeeld omdat je er te lang over doet zonder tijdsdruk of omdat er belangrijke dingen te doen zijn die je beter eerst oppakt. Dat laatste geeft je niet de gemengde gevoelens die uitstelgedrag kenmerken.

Je stelt iets intuïtief uit

David Allen, auteur van Getting Things Done. De kunst van stressvrije productiviteit, stelt dat uitstelgedrag betekent dat je iets intuïtief uitstelt. Iets klopt nog niet met die taak die je uitstelt. De blokkade kan betekenen dat de actie nog onduidelijk is en niet een echte Eerstvolgende Actie is. Of dat de Gewenste Uitkomst waar je naartoe werkt bijzonder onaantrekkelijk is. Misschien is er zelfs op een hoger niveau iets wat niet lekker zit. Dat wat je je voornam te doen, past ergens niet bij jouw rollen, verantwoordelijkheidsgebieden of bij jouw waarden.

Ook perfectionisten hebben last van uitstelgedrag

De perfectionisten onder ons kunnen ook uitstelgedrag ervaren, omdat ze iets heel erg goed willen doen. En zoals vaker, wordt dan het betere gemakkelijk vijand van het goede. Wil je een tekst schrijven, maar zie je op tegen commentaar dat je mogelijk krijgt, dan kan dat beeld van alle mogelijke commentaren verlammend werken. Of bijvoorbeeld de presentatie die je wilt doen of het idee dat je wilt voorleggen aan enkele sleutel-accounts.

Stel niet langer uit, onderzoek waarom je uitstelt en ga vol energie aan de slag!

Wat je tegen uitstelgedrag kunt doen

1. Onderzoek of er een reden is waarom je de taak uitstelt en wat je daaraan kunt doen.

Is de Eerstvolgende Actie niet duidelijk genoeg? Maak die beter! Is de Gewenste Uitkomst onaantrekkelijk? Is dat aan te passen of kun je daarover her-onderhandelen?

Alles wat je wilt doen en wat in maximaal twee minuten kan, doe je meteen. Het is makkelijker de actie te doen, dan er een taak van te maken. Taken doen, kan de energie geven om daarna een wat taaiere klus aan te pakken.

3. Begin met een niet zo spannende eerste actie

Bang voor feedback op een artikel? Bedenk dat de eerste versie alleen voor jou is. Die ziet niemand. Dan heb je een startpunt. Heb je een taai telefoongesprek te voeren? Oefen het met een teamgenoot. Eenmaal in actie rolt de bal makkelijker verder, dan wanneer je er vooral aan blijft denken.

4. Doe de vervelende taken eerst!

Kies ’s ochtends bij de dagstart de taaiste taak en weet dat je daarna tevreden zult zijn dat je die alvast binnen hebt.

5. Bepaal dat je het komende half uur of uur alleen aan die ene taak gaat werken.

Ga offline, ga apart zitten, duik de bibliotheek in, zet de telefoon op de vliegtuigstand, beloof aan iemand dat je over een uur resultaat hebt (dan heb je een deadline!). Ook de eerder beschreven Pomodore-techniek is een uitstekende manier om jezelf vast te zetten.

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2020 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven