Heb elke gedachte maar één keer

dreamstime_xs_35696309[1]Het is een hele opgave: niets denken. Gedachten staan doorgaans niet stil. Of je nu naar het weer kijkt, passerend vervoer, passanten in de straat, een website die allerlei associaties oproept: je hersenen produceren gedachten. Het zijn er ergens tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag, hoewel de geleerden het er niet over eens zijn wat het precieze aantal is. Dat zijn er een dikke dertig per minuut.

Mijmeren versus piekeren

Doorgaans zijn de passerende, meanderende gedachten geen probleem. Met die gedachten hoef je niks. Je neemt iets waar, bijvoorbeeld een mooi horloge, en je denkt aan het merk, vervolgens Zwitserland en zo roept de ene gedachte de andere op. Het kan zelfs heel plezierig zijn om wat doelloos de gedachten te laten passeren.

Tegenover de meanderende gedachten staan de centraal-executieve gedachten. Dat zijn de gedachten over zaken die je wilt doen, die je niet mag vergeten, waarbij je je probeert iets te herinneren. Dit zijn de gedachten over losse eindjes, commitments waarvan je niet zeker bent dat ze goed zijn ondergebracht.

De centraal-executieve gedachten in je hoofd hebben, voegt weinig toe. Sterker nog: hoe meer je over dat telefoontje nadenkt, hoe kleiner de kans dat het gebeurt. Er is een groot verschil tussen denken aan dat telefoontje en het daadwerkelijk doen.

Alle ruimte voor meanderen

Hoe zou het zijn als je je je gedachten de vrije loop kunt laten, als je denkruimte hebt? Gewoon lekker nadenken en de ene gedachte na de andere gewoon hebben.

'Niet vergeten Fred te bellen!'

Gedachten waar je iets mee moet, kun je niet makkelijk negeren. Dat zijn gedachten die je afleiden en aandacht vasthouden. Het knagende gevoel dat je iets vergeet of iemand moet bellen blijft terugkomen, totdat je het telefoontje doet of op een plek noteert waar je het op het juiste moment terugziet.

Met de grote hoeveelheden informatie waar je mee te maken hebt, telefoontjes, vragen, websites, e-mails, is de kans groter dat er meer is wat je aandacht trekt. Na een drukke dag is de kans groter dat er allerlei gedachten 'spoken'. Zeker als je je pauzes gebruikt om e-mails te verwerken of telefoontjes te doen.

Verzamel en verwerk

  • Wees je bewust van het verschil in de meanderende gedachten en de centraal-executieve gedachten. De eerste soort doet geen beroep op je aandacht, maar de tweede soort wel. Hoe scherper je waarneemt of gedachten je aandacht trekken of passeren, hoe preciezer je weet welke je niet kunt negeren.
  • Heb de centraal-executieve gedachten maar één keer. Verzamel en verwerk ze periodiek, zodat je een werkwijze hebt waar je op kunt vertrouwen. Als je er eenmaal op vertrouwt dat je de genoteerde gedachten terugziet en verwerkt, komen die gedachten niet meer terug.
  • Zorg dat je makkelijke manieren hebt om gedachten te verzamelen die voor jou werken. Lees nog eens het artikel over verzamelgewoonten om te zien wat jij eventueel kunt aanscherpen.
  • Zorg met name in drukke tijden voor een regelmatige mind dump (noteer wat je aandacht trekt) en sluit een werkdag af met het noteren van wat je aandacht heeft. Door in je werkdag al rekening te houden met oppoppende gedachten, voorkom je dat ze je overvallen als jij een moment rust hebt.

Wees je bewust van de gedachten die je aandacht trekken en verzamel deze. En geniet vooral af en toe van een reeks meanderende gedachten.

Bron:

  • Een opgeruimde geest. Omgaan met de stortvloed aan informatie die dagelijks op je afkomt, Daniel Levitin.
 

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven