Hybride werken: dé oplossing voor je werkfrustraties?

|

Veel organisaties en werknemers zijn bezig met de vraag ‘Wat gaan we doen als de corona-beperkingen opgeheven worden?’ Gaan we weer allemaal naar kantoor, of soms, een beetje of nooit meer!?

Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel kenniswerkers niet meer hele werkweken op kantoor willen werken. Maar er zijn ook groepen die niet kunnen wachten tot ze weer terug mogen; kennelijk bestaat er zoiets als een ‘kantoorsmeker’. De vraag ontstaat: waar gaan we werken? En wat spreken we erover af? Of laten we het op zijn beloop?

Driekwart van de organisaties uit de onderzoeken verwacht dat 30% van de werknemers met regelmaat op afstand blijft werken. Een kwart van de ondervraagden gaat zelfs uit van 70%. Vooral in groter teamverband wordt steeds vaker alleen op kantoor afgesproken voor een gerichte bijeenkomst. En hoewel de balans tussen thuiswerken en kantoortijgeren net wat anders is in kleinere bedrijven, ligt het in de lijn der verwachting dat de meeste werknemers anderhalve dag minder op kantoor zullen werken dan voorheen. (Uit Capgemini’s Future of Work-rapport)

Het antwoord op de afgelopen periode lijkt dus een mengvorm te zijn tussen momenten en plaatsen van werken, oftewel: hybride werken.

Onproductieve gewoonten in de samenwerking

De overgang van het altijd werken op kantoor naar thuiswerken heeft een hoop gebracht. Zo waren er allerlei onproductieve gewoonten op kantoor, zoals:

  • Slechte georganiseerde vergaderingen.
  • Onrustige werkplekken en onnodige onderbrekingen door collega’s.
  • Iemand die een e-mail verstuurt en direct daarop langsloopt met dezelfde vraag.
  • Onnodige fysieke aanwezigheid die verwacht wordt, ofwel presenteïsme.
  • Werken op momenten dat jij niet op je fitst of creatiefst bent.

Dit zijn zonder meer problemen en frustraties die je ervan afhouden om productief te werken. Soms is het ronduit een gebrek aan respect voor elkaars tijd en aandacht om op deze manier samen te werken.

Maar thuiswerken heeft ook weer z’n nadelen. Niet alle slechte gewoontes van kantoorwerk worden hiermee automatisch opgelost. Online meetings duren alsnog veel te lang en zijn slecht voorbereid, collega’s bellen of chatten voor zaken die voor jou geen prioriteit hebben.

Het is prettig om met hybride werken het beste van beide te hebben, maar hoe voorkom je dat je ook het slechtste van beide meeneemt?

Tijd voor communicatierichtlijnen

Om productiever samen te werken en frustraties en miscommunicatie tegen te gaan, is het belangrijk om goede afspraken te maken. Sta met elkaar stil bij hoe je samenwerkt en wat je, juist op dit moment, kunt afspreken om samen je beste werk te doen.

Een manier om samenwerken, waar ook in tijd en plaats, beter te laten lopen, is om te beginnen met nadenken over hoe je de samenwerking vormgeeft. In Streamline Certified noemen we dit de communicatierichtlijnen.

Het idee is dat je nadenkt over vijf aspecten van samenwerking en daar afspraken over maakt. Je kunt het ook zien als een manier om hybride werken concreet te maken. Maak met elkaar afspraken over de volgende punten:

  1. Spreek af welke communicatiekanalen je waarvoor gebruikt. Langs welke kanalen gaan welke typen boodschappen met welke verwachte reactietijd? Als we Teams gebruiken, mailen we dan niet meer? Wat is het verschil tussen een chat-bericht in Teams en een gesprek in een kanaal?
  2. Maak afspraken over bereikbaarheid en aanwezigheid. Wie is op welke dagen of momenten bereikbaar? Wie is op welke locatie aanwezig? Wat zijn binnen die locatie afspraken over bereikbaar en beschikbaar zijn?
  3. Maak afspraken over het gezamenlijk bijhouden van prioriteiten, projecten en taken. Waar kun je zien wie met wat bezig is en wat de status is van bepaalde taken of projecten? Gebruiken we per project een planbord in Microsoft Planner? Hoe verdeel je werk? Hoe meld je het als iets af is?
  4. Maak afspraken over bestandsnamen. Waar staat informatie die nodig is om het werk te doen? Wat zijn slimme bestandsnamen?
  5. Maak afspraken over reflectie, beslismomenten en onderhoud. Met welke regelmaat is er overleg waarover? Wie houdt wanneer welke mappen of borden bij? Soms is de beste manier om zulke afspraken te maken, even lekker je ergernissen in kaart te brengen over vergaderen, e-mail, Slack of kantoorgedrag. Het spiegelbeeld zijn dan je richtlijnen.

Laat hybride werken geen vlucht zijn

Nadenken over hybride werken is belangrijk. Het kantoor verlaten heeft veel nieuwe inzichten gebracht. Al was het geen ideaal experiment (gedwongen thuiswerken, soms een slechte thuiswerkplek, de combinatie soms met thuisonderwijs), er zijn wijze lessen uit deze periode te halen. Laat het geen vlucht zijn van het oplossen van communicatieproblemen en frustraties in de samenwerking. Pak ze aan en maak afspraken om beter samen te werken.

In de training Streamline Certified helpen we je om na te denken over je communicatie en je samenwerking met anderen. We helpen jou (en je collega’s of medewerkers) om heldere afspraken te maken over de communicatie, zodat je met meer plezier hybride kunt werken!

Lees hier meer of schrijf je in voor de Streamline training.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Hybride werken: dé oplossing voor je werkfrustraties?

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.