Wat doe jij eigenlijk?

|

Opgericht in 2006 met nu 125 medewerkers in 7 landen

“Wat doe jij eigenlijk?”

Een spontaan gesprekje in de espressobar, een kennismaking op zaterdag langs de lijn, in de pauze tijdens een congres zijn allemaal momenten waarop die ene vraag kan komen: “Wat doe jij eigenlijk?” Op zo’n open vraag heb je erg veel mogelijke antwoorden. Meld je dan de formele titel van je functie? Vertel je over je laatste project? Of een succesverhaal? Of houd je het algemeen en wacht je vervolgvragen af? Sommigen van ons hebben zulke complexe taken en rollen dat het nog best een kunst is om dat kort uit te leggen.

In presentaties is het vaak een van de eerste dia’s: “Wie zijn wij?” Vaak volgt er dan een reeks droge feiten.

Een dia met het aantal locaties, opgericht in, actief in zoveel landen, omzet, aantal medewerkers met een handzame organisatiestructuur. Veel informatie, maar of je ook echt weet met wie je nu het genoegen hebt? Waarom zijn al die klanten bijvoorbeeld tevreden klanten?

We doen wat we doen

De vraag “Wat doe jij eigenlijk?” kun je letterlijk beantwoorden. Maar wat je feitelijk doet, geeft soms weinig zicht op de waarde die dat oplevert. “Ik doe de administratie van een aantal MKB’ers” of “Ik geef adviezen over hardware.” Letterlijk en feitelijk antwoorden op de vraag wat je doet, is minder interessant dan beschrijven wat het oplevert.

Van je eigen vak weet je veel en kun je erg genuanceerd -en lang- uitleggen wat je allemaal doet.

En wat daar allemaal bij komt kijken. Voor je het weet, verzorg je een mini-hoorcollege over de stand van zaken in jouw sector met een stevige dosis jargon en vaktermen. Dat is niet per se even interessant voor elke passant. In de pauze van een congres in de rij voor de koffiemachine is zo’n uiteenzetting een beetje veel van het goede.

Met de deur in huis

  • Wees voorbereid op de vraag “Wat doe jij eigenlijk?” Het loont. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt, het is altijd handig als je voor dit soort gesprekjes tekst hebt waar je tevreden over bent. Het geeft doorgaans ook minder spanning als je de vraag niet elke keer uniek beantwoordt, maar er al eens over nagedacht hebt.
  • Gebruik als antwoord de ‘elevator pitch’. In maximaal twee minuten leg je uit wat de meerwaarde is van wat je doet, met een korte illustratie ervan. Zowel in een terloops gesprekje als in een wat formelere setting is die korte vorm erg handig. Lang genoeg dat er over doorgepraat kan worden en kort genoeg dat past in wat rumoerigere omgevingen.
  • Kort betekent kiezen. Wat is dat ene, unieke, mooie dat je wil dat de ander snapt? En onthoudt? Het is verleidelijk allerlei voordelen, succesverhalen en nuances te willen vertellen. Het risico is dat je te veel vertelt en de ander overvoert. Maak het makkelijk en ga voor één rode draad; een heldere invalshoek.
  • Kom meteen tot de kern. Geen historie (“Je moet weten hoe we op dit punt zijn gekomen”) of inleidende zinnen (“Ja, leuk dat je het vraagt. Waar zal ik eens beginnen?”). De vraag is gesteld en verdient een antwoord.
  • Leg als eerste de meerwaarde uit op een manier die de ontvanger aantrekkelijk vindt. Als je zegt dat je marktleider bent, zal de ander misschien denken “Ah, mooi!” maar als je “de oplossing hebt voor efficiënt samenwerken in een kantoor”, dan zal iemand nieuwsgierig worden. Stapel niet allerlei meerwaardes, aangezien dan de aandacht makkelijk verflauwt. Wat is dat éne, dat bijzondere? Jij bent misschien geïnteresseerd in transport, maar de klant wil iets zorgeloos bezorgd hebben.
  • Wie stelt, die bewijst. Illustreer kort, maar beeldend je meerwaarde. Bewijzen kan met enkele feiten, maar een mooi verhaal heeft meer impact en wordt beter onthouden. Dus beschrijf aansprekend een mooie case, een compliment dat je kreeg, een knellend probleem en jouw oplossing daarvoor. Zorg dat de ander het voor zich ziet.
  • Zorg in een meer zakelijke context voor een hand-out met meer feitelijk bewijs. Daar kun je dan naar verwijzen of voorstellen dat later te bespreken. Je hoeft de korte tijd die je hebt er niet mee te vullen.
  • Kies afhankelijk van de context voor een einde. Past een concrete aansporing? In een informele kennismaking wil je het misschien laten bij meerwaarde plus bewijs. En in een formelere omgeving wil je wellicht afsluiten met een oproep verder in gesprek te gaan, te zien wat jij voor de ander kunt betekenen. Voorkom eindes die ‘weglopen’ met zinnen als “Nou ja, dat was het wel zo’n beetje” of “En daar ben ik dan de hele dag druk mee.” Wees ook niet bang om aan te sturen of te vragen naar een vervolg.

Heb een zodanig kort en aantrekkelijk antwoord op de vraag “Wat doe jij eigenlijk?” dat het antwoord altijd aanleiding is voor een vervolggesprek.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Wat doe jij eigenlijk?

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.