GTD systeemkeuze

Een basisprincipe van Getting Things Done is dat je al je projecten, ideeën, acties en afspraken in een systeem bewaart dat je vertrouwt. Dus niet in je hoofd, maar op een externe plaats, zodat je de acties, afspraken of projecten kunt zien wanneer je ze nodig hebt en niet jezelf voortdurend herinnert aan wat je allemaal wil doen.

Het woord 'systeem' klinkt misschien wat technisch, maar in feite is het niet meer dan een manier om zaken vast te leggen. Je agenda is een onderdeel van dat systeem. Zo zijn er in GTD nog zes andere lijsten, die alle tezamen jouw vertrouwde systeem zijn.

Om lekker met GTD te werken, is het zaak dat je een systeem kiest, dat past bij jou en je werk (en privé). De één gebruikt Outlook Agenda en Taken om van alles te organiseren en weer een ander een notitieboek. Maar ook een takenmanager als Todoist kun je gebruiken. Of je verbouwt Evernote tot jouw GTD-systeem. Als je maar de zeven GTD-lijsten kwijt kunt, dan kan het je vertrouwde systeem zijn.

Mocht je nog niet gekozen hebben hoe jij je systeem wil organiseren, bijvoorbeeld privé en werk door elkaar of juist niet of mocht je nog twijfelen over de juiste apps en programma's, doe dan het webinar Systeemkeuze. Aan de hand van een aantal vragen kom je bij de juiste keuze voor jouw vertrouwde GTD-systeem.

 

Naar boven