“Hoe vond je zelf dat het ging?” en andere slechte vragen

"Hoe vond jezelf dat het ging..."

Nog niet zo lang geleden zat ik in de chique lobby van een groot kantoor te wachten. Heerlijke fauteuils, fijne espresso en uitzicht over een bedrijvig Amsterdam. Naast me zat een duo dat net een gesprek achter de rug had. Zo te zien behoorlijk pittig, want de jongste van de twee zag er verhit uit. Kleding tikje scheef, rode vlekken en een radeloze blik. De wat oudere van de twee zuchtte en vroeg: "En, hoe vond je zelf dat het ging?"

Als je iemand die net zichtbaar een enorme misser gemaakt heeft, vraagt wat hij er zelf van vindt dan is dat geen vraag. Het is duidelijk dat het niet goed was en je weet dat allebei maar al te goed. In zo'n geval maakt de vraag de kwestie alleen maar erger voor degene die waarschijnlijk al baalt van de situatie. Want wat zeg je op zo'n vraag?

Vraag wat je te vragen hebt en zeg wat je te zeggen hebt. Houd die twee gescheiden, zodat je direct en helder communiceert. En dus gestroomlijnd.

"Waarom heb je mij niet gebeld!"

Een vraag kan een goedbedoelde manier zijn om directe communicatie te vermijden. Na die dramatische presentatie wil je misschien niet al te direct zijn of een pijnlijke conclusie trekken. Tegelijkertijd wordt de communicatie erg indirect als je dat evidente punt vermijdt te maken.

Andersom kan een vraag ook een manier zijn om een pittige conclusie te vermijden. Je vraagt dan aan iemand die verzuimd heeft jouw advies in te winnen "Waarom heb je mij niet gebeld?" in plaats van te zeggen dat je vindt dat hij jou had moeten bellen.

"Eerst maar eens een koffietje..."

  • Een vraag kan een erg nuttig en plezierig onderdeel van communicatie zijn: je toont interesse, je laat merken dat je iets echt wil begrijpen, je geeft de ander ruimte wat bij te dragen. Daarmee kun je met vragen de kwaliteit van een gesprek verhogen.
  • Soms is een vraag niet eens nodig, maar is het genoeg even stil te zijn of het laatste deel van wat iemand zei te herhalen met vragende intonatie. De ander kan wat toelichten en de geboden ruimte nemen.
  • Als je een vraag gebruikt om directe communicatie te voorkomen, doe je de ander daar geen plezier mee. Wees direct. Dat kan heel vriendelijk en ondersteunend en voorkomt dat de ander een onmogelijke vraag moet beantwoorden.
  • Een wandelingetje is nuttiger dan de verkeerde vraag. Heb je net een erg spannend en moeilijk gesprek achter de rug, dan is even een wandelingetje maken of een koffie doen een goede manier om wat tijd te nemen één en ander te verwerken. "Eerst maar eens wat te drinken pakken en dan zullen we eens terugkijken."
  • Heb je wat feedback te geven, gebruik dan stappen om dat professioneel te doen. Gebruik daarbij de drie F’en: facts, feelings, future.
    • Facts: Beschrijf het gedrag dat je bespreekt zo feitelijk mogelijk. Wat is objectief waar en geen interpretatie van jou. Dat voorkomt discussie over wat er gebeurd is. Bijvoorbeeld: “In de presentatie koos je voor een opening door het noemen van een aantal fouten, terwijl we afgesproken hadden dat niet te doen.”
    • Feelings: Geef aan wat dat zojuist beschreven gedrag met jou doet. Bijvoorbeeld: “Die keuze geeft mij het idee dat je onze afspraken niet belangrijk vindt.”
    • Future: Geef aan wat jij wil dat wel gebeurt. Bijvoorbeeld: “Ik wil dat als wij in goed overleg iets afspreken, dat dat ook gebeurt.”

Wees direct en voorkom frictie door onhandige vragen. Zeg wat je te zeggen hebt en vraag wat je te vragen hebt. Wil je meer weten over gestroomlijnde communicatie? Schrijf je dan in voor ons gratis webinar ‘minder zeggen, meer doen’.

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2018 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven