Leuker kan je het wel maken

Leuker kan je het wel maken

Je voelt je slecht over wat je niet doet.

Je werkt hard, maar sommige acties blijven maar op je lijst staan.

Op de een of andere manier kies je die nooit om te doen. Iets weerhoudt je ervan. Tegelijkertijd zijn er acties die je pas net op je lijst hebt gezet of je hebt ze alweer gedaan. Afgevinkt!

Elke keer dat je die ‘geen zin in’ acties ziet, voel je je schuldig omdat je ze nog niet gedaan hebt.

Je hebt ze immers niet voor niets op je lijst gezet. Terwijl je met frisse moed een andere actie kiest om te doen, is een deel van je aandacht bij de acties waarvan je vindt dat je die eigenlijk zou moeten doen. En dus word je goede gevoel over wat je wel hebt gedaan, overschaduwd door het nare gevoel over je uitstelgedrag.

Hoe zou het zijn als je actielijst je motiveert?

Als je die ‘geen zin in’ acties óók kunt afstrepen? Als je voldaan naar huis rijdt, tevreden over wat je hebt gedaan en de keuzes die je gemaakt hebt?

Niet alle acties zijn even leuk

We hebben allemaal meer dan genoeg werk te doen, dus moet je kiezen.

Er zijn altijd acties die minder leuk zijn en die je liever niet oppakt. Je zou eigenlijk toch de documentatie nog even bij moeten werken. Of je moet nog een paar kleine dingen checken naar aanleiding van de vorige vergadering.

Je zou, je moet, eigenlijk. Als je die woorden gebruikt, zegt het vaak al genoeg: echt veel zin heb je er niet in.

Er zijn genoeg andere dingen te doen, dus laat je deze staan. Maar ondertussen voel je je er steeds slechter over, omdat je deze acties al te lang niet gedaan hebt.

Als je niet helder voor ogen hebt welk resultaat je bereikt met de actie of waar je naartoe werkt, dan wordt eraan werken niet aantrekkelijker.

Een actie doe je niet voor niets. Als je voor jezelf niet precies formuleert -of misschien niet eens beseft- waarom je zo’n actie hebt, is het logisch dat de actie langere tijd blijft staan. Er is wel leuker werk te doen!

Leuker kan je het wel maken

Aantrekkelijke uitkomsten helpen! Als je GTD gebruikt, bepaal je bij al je acties wanneer je helemaal klaar bent hiermee. Dat doe je als volgt:

  • Als je na een actie nog niet helemaal klaar bent ergens mee, bepaal dan wanneer je wel klaar bent. Wanneer kan je dit item helemaal afstrepen? Hoe ziet de wereld er dan uit? Dat is je Gewenste Uitkomst.
  • Definieer je Gewenste Uitkomst in de voltooide tijd. In de voltooide tijd voelt het alsof het al af is. Je geeft je brein een betere richting voor het resultaat. Team geformeerd is daardoor fijner dan team formeren.
  • Voeg wat detail, kleur of emotie aan je Gewenste Uitkomst. Een Gewenste Uitkomst kan een heel feitelijk resultaat zijn. Je kunt jezelf meer focus en motivatie geven door dat feitelijke doel wat kleurrijker te maken. Team geformeerd dat startklaar is of Kundig en betrokken team geformeerd.
  • Speel met het niveau en maak het persoonlijk. Het is de bedoeling dat je Gewenste Uitkomst aantrekkelijk voor je is. Hier wil je je bed voor uitkomen! Als je niet warm loopt voor een uitkomst, vraag jezelf dan nog eens waarom je dit wilt of wat het je oplevert. Als Budget goedgekeurd je niet bijzonder motiveert, dan misschien wel Budget gekregen voor nieuwe plannen volgend jaar of Medewerkers blij met budget voor hun plannen.
  • Zorg dat je je Gewenste Uitkomst ook ziet op je actielijst. Houd je uitkomst scherp voor ogen en help jezelf de actie te kiezen. Dat doe je door de uitkomst ook op je actielijst te zetten, zoals Kundig en betrokken team geformeerd / taken bepalen.

 Welke actie ga jij leuker maken door een Gewenste Uitkomst te bepalen?

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Leuker kan je het wel maken

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.