Meereffect 20 jaar
Hoera, meereffect bestaat dit jaar 20 jaar! Hoe het ooit begon? Oprichter Taco Oosterkamp vertelt het hieronder.
Twintig jaar geleden was ik op het pleintje aan het knikkeren met m’n dochter, en merkte ik dat ik er met m’n hoofd helemaal bij was. Nul afleiding. Geen ruis. Zero rompslomp-gedachten in m’n hoofd. Ik kon helemaal in het moment zijn. En me keihard bewust zijn hoe hard ik aan het verliezen was. Heerlijk!
Een paar weken eerder had Fokke Kooistra me zijn exemplaar van “Getting Things Done” uitgeleend, het ondertussen beroemde boek van David Allen. David beschrijf een aantal filosofische principes (je brein is er om op ideeën te komen, niet om ze daarna ook vast te houden), en een hele reeks aan praktische tips om die concepten in de praktijk te brengen.
Het leek me aardig wat werk, maar ik ben het serieus gaan proberen, en merkte tijdens het knikkeren opeens hoe goed het werkt!
Sterker nog, ik was zo enthousiast dat ik besloot om artikelen te schrijven om zoveel mogelijk andere mensen ook te helpen hun hoofd en inbox leeg te maken. Ik begon een blog op Typepad en zag hoe langzamerhand steeds meer mensen van gerenommeerde organisaties zich abonneerden. Hewlett-Packard. Microsoft. Prorail.
“Nou,” grapte ik, “als we Prorail aan de GTD kunnen helpen, maken we heel Nederland blij!” Dat werd het startschot om ook training te gaan geven in deze unieke en waardevolle methode.
Omdat ik drukke mensen wilden helpen om meer tijd te krijgen, begon ik met een eendaagse training. Als deelnemer kreeg je meteen alles mee naar huis wat je nodig zou kunnen hebben: zes verschillende bakjes, het groene en blauwe mapje, en later een muismat met het complete schema. Plus natuurlijk het trainingsboek met alle uitleg.
We gaven onze trainingen in het bos buiten Doorn, langs de golfbaan bij het Hilton in Soestduinen, midden op Schiphol, maar ook bij Basel in Zwitserland, op allerlei prachtig mooie plekken in België en zelfs, tadaaaa, midden in de Efteling!
Degene die het meest geleerd heeft van meereffect, ben ik. Hoe gebruik je marketing om een eendaagse training te verkopen? Hoe sjor je met spanbanden enorme stapels kratten op een dolly vast, zodat ze niet omkieperen op weg naar de zoveelste incompany training in een zaal drie hoog achter? En hoe bouw je een team wat zélf de dagelijkse operaties draait?
En het belangrijkste blijft nog steeds: hoe doe ik ontzettend veel werk, terwijl ik mijn hoofd lekker leeg hou? Hartelijk dank, meereffect.
Heb je interesse in een meereffect training?
Neem contact met ons op, we helpen je graag!