Wat kun je nu juist wel doen?

Ons werk is de afgelopen weken nogal veranderd. De locatie waar je werkt, de inhoud vaak ook, de tools waarmee je werkt. Sommigen van ons veel meer thuis, al dan niet met kinderen. Anderen juist volop op locatie om zorg te verlenen, met de juiste tools te kunnen werken of de extra drukte het hoofd te bieden.

 

Veranderende situatie vraagt om andere keuzes

Hoe zou het zijn als je in een oogopslag kunt zien welke acties je op dat moment het beste kan doen?  Zit je samen met de kinderen aan de keukentafel, dan zie je niet de grotere concentratietaken en je beltaken. Heb je een online bespreking, dan zie je alleen de bespreekpunten die je voor die persoon hebt. En acties die je vanwege de maatregelen even niet kunt doen, zie je ook niet.

Pas je contexten aan

– Contexten voorkomen dat je van de ene werksoort moet switchen naar de andere. 

Dat switchen kost tijd en energie, je moet je elke keer instellen op een ander soort werk.Doe leeswerk achter elkaar en op een ander moment beltaken, ook al is dat voor verschillende klanten of projecten. Dan blijf je het meest geconcentreerd.

– Als jouw functie of de situatie verandert, kunnen je contexten meeveranderen.

Zorg dat je contexten je helpen om keuzes te maken en snel inzicht te hebben in wat je kunt doen. Als je nu veel meer thuiswerkt, is de context ‘thuis’ niet meer zo handig. Je kunt nu bijvoorbeeld aandacht en concentratie verwerken in je contexten, zodat je goed kunt zien wat je ook wel kunt doen met huisgenoten om je heen of waarvoor je beter alleen op zolder zit. ‘Keukentafel’ en ‘zolder’ dus 😊. Of ‘Zoom’ of ‘Skype’ toevoegen, zodat je acties waarvoor je die tools gebruikt, kunt bundelen. Je kunt ook een tijdelijke context aanmaken ‘na de maatregelen’. Die gebruik je voor alle acties die je nu niet kan of wil doen. Als de maatregelen rondom Corona anders worden, kan je die er weer eens bijpakken.

– In je implementatiegids vind je instructies voor het toevoegen van een context aan je acties.

In Outlook gebruik je de Categorieën. Door deze aan je taak toe te voegen, kun je je Eerstvolgende Acties lijst op context sorteren. In Microsoft ToDo en Google Tasks maak je een aparte takenlijst voor elke context. In takenmanagers werk je vaak met labels of tags voor een context.

Wie, wat, waar!

Welke contexten pas jij aan om ze kloppend te maken bij de nieuwe omstandigheden? Voeg contexten toe aan je taken en zie op elke plek waar je werkt wat je op die plek kunt doen.

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2020 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven