Praktische tips waardoor je werkdruk zal kelderen

Zo maar een werkdag…

Je werkdag zit erop en het is alweer laat geworden. Een blik op het lijstje met drie taken die je vandaag wilde doen, maakt duidelijk dat je maar één taak kan afstrepen. Eéntje maar! En toch ben je de hele dag druk geweest. Je voelt frustratie opkomen: al die mensen ook, die direct wat van je willen. Alsof je zelf al niet druk genoeg bent. En terwijl je de taak doorstreept, realiseer je dat er vandaag drie nieuwe urgente taken bij zijn gekomen. Terwijl je morgen ook al twee vergaderingen hebt staan. Een beetje moedeloos word je ervan, je ziet op tegen weer een volgende drukke dag.

Dat kan anders!

Herken je dit? Stel je dan eens voor dat je aan het eind van je werkdag met een voldaan gevoel naar huis gaat. Dat je ondanks de hectiek, overzicht hebt over wat je wil doen. Natuurlijk stonden er regelmatig collega’s aan je bureau en werd je gebeld, maar je hield grip op jouw dag en… plezier in je werk. Elke keuze vandaag heb je bewust gemaakt.

Valt er wel wat aan te doen?

Maar wat kun je er nou aan doen, als je niet zoveel te zeggen hebt over hoe het in jouw organisatie geregeld is? Je hebt het maar te doen met je werkplek en de software.
En niet dat jij ooit hebt geleerd om met die enorme stroom van e-mails om te gaan. Het lijkt wel of dit steeds meer een baan op zich wordt. En je moet er zelf, midden in de drukte, maar een beetje handigheid in ontwikkelen.

In veel organisaties wordt er bezuinigd en moet vervolgens meer worden gedaan met minder mensen. Ben je dan ook nog zo’n type dat het lastig vindt om ‘nee’ te zeggen, dan kan de hoeveelheid taken en verwachtingen ervoor zorgen dat je je grip verliest.

Maar ja, er valt weinig aan te doen, toch?

Of toch wel?

Wij denken van wel. Ook al doe je niks aan de omstandigheden op jouw werk, je kunt meer dan je denkt. Als je grip krijgt op je eigen werk, kan dit een groot verschil maken.

Je kunt leren om meer boven je werk te staan door meer na te denken over hoe je je werk doet, en welke keuzes je maakt.
Als je goed overzicht hebt over al je werkzaamheden, heb je veel beter inzicht in wat haalbaar is en wat niet.
Als je al je taken overzichtelijk op één lijst hebt, is het makkelijker om je collega te zeggen dat je pas volgende week tijd hebt voor die taak. Ook als je leidinggevende iets vraagt, kun je helder aangeven hoeveel ruimte je hebt en zo nodig samen kijken naar wat de meeste prioriteit heeft.
En het is mogelijk om net wat efficiënter te werken, waardoor je meer gedaan krijgt. Veel kleine verbeteringen maken een groot verschil. Er zijn zoveel slimme tips die je onnodige tijd schelen. Als je alleen al wat slimmigheden van je e-mailprogramma kent, scheelt dat tijd.

Tijd voor actie!

Wij willen je hier graag bij helpen. Wij zijn experts in Getting Things Done, een manier van werken die je helpt om je werk handiger te organiseren, overzicht te krijgen en te houden.

Kies er nu voor om iets te doen aan dat knagende gevoel dat je niet helemaal grip hebt op je werk. Denk jij ook dat het anders moet kunnen? Schrijf je dan hier in voor onze e-mailserie met praktische tips!

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Praktische tips waardoor je werkdruk zal kelderen

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.