Geen voornemens maar Eerstvolgende Acties

dreamstime_xs_47074914De vrijblijvendheid van voornemens

Voornemens hebben de smaak van vrijblijvend. Het is eerder een intentie of streefrichting, dan een keiharde afspraak.

Het is verleidelijk om voor een nieuw jaar meteen veel veranderingen voor te nemen. Daarmee wordt de haalbaarheid lastiger. Als je meer wil bewegen én meer lezen én meer tijd aan je gezin wil besteden, dan heb je meteen veel projecten op je bordje. En allemaal lastige projecten, aangezien ze allemaal een verandering in gewoontes van je verlangen.

Stel je voor dat je voor een beperkt, samenhangend gebied van je leven enkele precies geformuleerde acties kiest. Concrete, praktische acties die je ook echt kunt doen...

Alles moet anders!

  • Een belangrijke reden waarom veel goede voornemens sneuvelen, is, omdat ze niet concreet genoeg zijn. Wat is gezond eten precies? Wat is meer bewegen? Iedereen heeft er beelden bij, maar aangezien de vertaling naar concrete actie mist, is het lastig zo’n actie te plannen of te doen.
  • Een andere reden waarom goede voornemens niet tot bestendig gedrag leiden, kan zijn dat je het voornemen niet écht wil. Het kan natuurlijk nooit kwaad om een nieuwe taal te leren of het huis beter te onderhouden, maar om tot acties te komen, is het wezenlijk dat je er echt iets aan wil doen. Je kunt maar zoveel zaken aanpakken. En sommige voornemens leveren je minder op dan andere.

Acties kun je doen

  • Een nieuw jaar is een mooi moment om na te gaan wat je volgend jaar anders wil. Gebruik dat moment vooral voor een terugblik op 2015 en een vooruitblik op 2016.
  • Maak een lijst of een mindmap met alle dingen waar je iets aan zou willen veranderen. In GTD-termen is dit nu nog stuff. Het trekt je aandacht en het is de moeite van het verzamelen waard, maar het zijn nog geen acties of projecten.
  • Neem nu beslissingen over elk voornemen. Zoals met elk stuff-item is de centrale vraag: zit hier voor mij een actie in? Kortom, heb ik er echt commitment aan? Weersta de verleiding om alles belangrijk te vinden. Liever enkele échte projecten met acties dan een te lange lijst.
  • Geen echt commitment? Zet het item op de Later/Misschien lijst. Je ziet dit item wekelijks terug en kunt er altijd nog een project van maken. Het item is niet weg.
  • Wel commitment? Dan is de vraag wat is de Gewenste Uitkomst van dit item? Zet die op je Projectenlijst. Voor de Gewenste Uitkomst stel je jezelf vragen als: wat is er anders in de wereld als dit item zo wordt zoals je hoopt? Hoe ziet jouw wereld eruit als dit een groot succes wordt, et cetera.
  • Bepaal voor elke Gewenste Uitkomst minstens één Eerstvolgende Actie: wat is een concrete, praktische actie die je wil doen om de Gewenste Uitkomst dichterbij te brengen? Maak termen als 'meer bewegen' concreter met vragen als: wat zie ik mezelf doen als ik meer ga bewegen? Als je 30 minuten hebt en je gaat meer bewegen, wat ga je dan doen? Als je biologisch wilt eten, wat moet je daarvoor doen? Dit levert acties als 'een sportschool in mijn stad op Google zoeken waar ze Kyokushin karate les verzorgen', 'woensdag naar het werk wandelen' of 'Bert vragen waar hij die biologische groenten elke week haalt'.
  • Zet de Eerstvolgende Acties op je Eerstvolgende Acties lijst en voorzie de actie van de relevante context. Deze voornemens zijn vertaald naar acties en onderdeel van je systeem geworden.
  • Bekijk in je Wekelijks Onderhoud de voortgang op deze groep acties. Ben je tevreden? Wat wil je bijstellen? Neem ook je Later/Misschien lijst erbij om te zien of die nog steeds op Later/Misschien lijst thuishoren.

 Voornemens zijn stuff-items. Kies die items waar je echt committent aan hebt en vertaal deze naar Gewenste Uitkomsten en Eerstvolgende Acties.

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven