Het nut van pauzes

dreamstime_xs_49222123Voortdurend denken

Veel kenniswerkers hebben last van beslissingsvermoeidheid. Te veel nadenken op een dag, te veel denken en beslissingen nemen door te lange vergaderingen, maar ook door te veel tijd online zijn. Door aaneensluitend bezig te zijn, raakt je beperkte voorraad denkkracht op. Dat leidt tot slechter werk en, bij de meesten, tot een slechter humeur.

Nadeel voor veel kenniswerkers is, dat deze denkkracht niet alleen opgaat aan beslissingen nemen en nadenken over het werk dat telt, maar ook over alledaagse zaken. Zoals waar ook alweer die ene e-mail was of waar de agenda voor die bijeenkomst is. Dat soort 'beslissingen' kosten net zo veel denkkracht als inhoudelijke beslissingen.

Denkkracht op volle toeren

Stel je voor dat je je denkkracht zo slim over je dag verdeelt, dat je deze inzet op de momenten dat het de meeste waarde toevoegt. Waarde voor die brainstorm over nieuwe producten, voor dat lastige gesprek met een grote klant, voor een slimme verandering in je proces waarmee je een enorme versnelling realiseert. En dat je bij dat denken volledige toegang hebt tot meervoudig gekoppelde bestanddelen van je kennis.

24/7 bereikbaar en bezig

  • Wie veel beslissingen moet nemen en denkwerk moet doen, wordt daar moe van. Analyses maken, alternatieven bedenken, oplossingen zoeken: het zijn cognitieve inspanningen die zorgen dat je denkkracht uitgeput raakt. Het meanderende denken kost geen denkkracht maar het analytisch denken, het centraal-executieve denken, zeker wel.
  • Niet alleen het strategisch-tactische denkwerk leidt tot beslissingsvermoeidheid. Ook nadenken over alledaagse zaken, kost denkkracht. Als je 's ochtends moet nadenken waar je autosleutels zijn, waar dat ene bestand ook alweer staat, of je agenda wel compleet is, want er was toch nog een afspraak vandaag, dan kost dat besliskracht. Vandaar dat ook de meest alledaagse gedachten die door je hoofd spoken ("Heb ik wel genoeg kattenvoer in huis?") je moe kunnen maken.
  • Voor veel kenniswerkers is voortdurend online zijn en bezig zijn, gewoon geworden. Pauzes of wachttijd worden gevuld met via de smartphone e-mail checken en 's avonds op de bank e-mail wegwerken is in veel huishoudens een gewoonte geworden. Daarnaast is het makkelijker dan ooit om nog even te werken als je in enkele seconden je laptop of tablet aan hebt en toegang hebt tot alle data die je nodig hebt. Bij hoeveel koffieautomaten in Nederland wordt de wachttijd van enkele seconden doorgebracht met een snelle blik op de smartphone?
  • Een groot nadeel van veel analytisch denken en veel online zijn, is dat je archiverende brein te weinig ruimte krijgt voor zijn werk. Je archiverende brein brengt al je gedachten, ideeën en opgedane kennis onder op de juiste plek in je hersenen. Daarnaast zorgt het archiverende brein voor verbindingen tussen informatie die verband houden met elkaar. Als je hersenen rust hebben, starten de archiverende processen. Vandaar dat je 's ochtends opeens een oplossing voor een kwestie hebt: je archiverende brein heeft 's nachts combinaties gelegd en van alles ge- en heropend.

Vertraag om daarna te versnellen

Gebruik je besliskracht voor zaken die er echt toe doen. Zorg voor gewoonten als het om praktische zaken gaat, zoals waar je je sleutels laat en waar je bonnetjes of visitekaartjes opbergt. Een gewoonte zorgt ervoor dat je niet elke keer een unieke beslissing neemt waar je iets opbergt en moet zoeken als je die spullen nodig hebt. Dat geldt dus bijvoorbeeld ook voor verzamelen van ideeën en archiveren van gegevens.

Plan na (of tijdens!) een gesprek of een bespreking een korte pauze. Als je intensief bezig bent geweest, is het voor je beslisenergie nodig te pauzeren maar ook is het voor je archiverende brein nodig om de opgedane informatie en inzichten te verwerken.

Zorg dat een pauze ook echt een pauze is. E-mail checken terwijl je bij de koffieautomaat wacht op je koffie, zorgt ervoor dat je aandacht weer in beslag genomen wordt, terwijl je juist even de ruimte moet hebben.

Stop op tijd met je werkdag. Want als je moe bent en iets met moeite doet, doe je het de dag erna of 's avonds moeiteloos.

Het is wat on-Nederlands, maar eigenlijk is een powernap de ideale manier om snel op te laden. Met enkele minuten slaap ben je opnieuw opgeladen en krijgen je hersenen rust. Te lang slapen leidt tot een diepe slaap, waar je meestal niet lekker uitkomt, maar enkele minuten zijn een waardevolle investering.

Kijk tijdens je Wekelijks Onderhoud eens een week of twee terug en vooruit. Vraag jezelf af of je voldoende pauzes op een dag hebt om echt energiek te blijven.

Bron: Ontketen je brein - Hoe hyperconnectiviteit en multitasking je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen
van Theo Compernolle

Gratis GTD mini-training

© Copyright 2005-2019 meereffect, alle rechten voorbehouden.

Naar boven