Hoe kun jij je communicatie verbeteren?

Hoe kun jij je communicatie verbeteren?

Wat is stroomlijnen en waarom zou je dat doen?

“Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” – Blaise Pascal. Je herkent dit vast, simpelweg beginnen te tikken en op Verzenden klikken is sneller dan nadenken over wat je precies wil bereiken met je e-mail, een goede indeling bedenken en de tekst nog eens nakijken.

Als je in een restaurant aan het eten bent en je bent klaar, dan leg je je bestek diagonaal op je bord, mes boven en vork er vlak tegenaan. Je tafelgenoten en het restaurantpersoneel weten dan dat je klaar bent. Het is een klein beetje extra moeite vergeleken met het bestek gewoon neerleggen zoals het uitkomt.

Stroomlijnen is daarmee te vergelijken: je doet wat meer moeite om de omgang met anderen te verduidelijken en te veraangenamen. Door preciezer en doordachter te communiceren neem je mogelijke frictie en weerstand weg. En vaak werkt het als voorbeeldgedrag wat anderen overnemen.

Wees een curator

Je hebt misschien wel eens een presentatie gemaakt om na de eerste versie vast te stellen dat je wel heel veel tekst en dia’s hebt voor de jou beloofde 20 minuten. Maar ja, alles wat je in de presentatie hebt staan is relevant en interessant. Er kan eigenlijk niks uit. Sterker nog, je hebt al best veel geschrapt dat je ook graag in de presentatie had willen hebben. Wat nu? Wees een curator!

Een curator stelt een tentoonstelling samen aan de hand van een thema. Elk werk dat in de tentoonstelling komt, moet aan dat thema bijdragen. Werken die naast elkaar hangen moeten samen sterker aan het thema bijdragen. Is er één werk te bepalend en leidt het de aandacht van andere werken af of sluit het niet 100% bij het thema aan, dan komt het niet in de tentoonstelling. Hoe krachtig het werk ook is. Of eigenlijk juist omdat het zo krachtig is. Het trekt te veel aandacht. Het leidt af van wat jij als curator met je tentoonstelling zeggen wil.

Hoe bepaal je deze rode draad? Stel jezelf bij de volgende e-mail die je gaat schrijven of presentatie die je gaat maken eens de volgende vragen:

  • Wat is in één zin het nut van wat jij te zeggen hebt voor je doelgroep?
  • Als je een titel voor je boodschap moest bedenken, alsof het een boek of film was, wat zou die zijn?
  • Jouw communicatie leidt tot een bericht op intranet. Wat is de kop van die intranet-pagina?

Door van tevoren na te denken over wat jouw boodschap in één zin is, helpt het je om tijdens het maken van je e-mail of presentatie goede keuzes te maken over wat je communiceert.

Wat leer je tijdens de Streamline Certified training?

Tijdens de training leer je vijf praktische stappen waarmee je je communicatie stroomlijnt. Dit kun je toepassen op elke vorm van communicatie die je hebt. De training heeft een prettige afwisseling tussen stevige inhoud, inspiratie en praktisch aan de slag gaan.

Lees hier meer informatie over de Streamline Certified training.

Om je een beeld te geven van hoe praktisch het kan zijn: 8 tips om je communicatie te stroomlijnen.

Handig: zet de link in je e-mailhandtekening, zodat je collega’s ook gestroomlijnder gaan communiceren.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Hoe kun jij je communicatie verbeteren?

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.