Artikelen

dreamstime_m_65026714

Feedback voor feedback

De grote, grijze olifant Wie kent het niet: de vergadering opent en Fred berijdt weer eens een van zijn stokpaardjes. Iedereen zucht en zakt onderuit. Een kwartier later probeert de voorzitter de zaak vlot te trekken, maar dat is een hele opgave. Niemand die iets zegt. Maar iedereen denkt hetzelfde: ‘Stop!’ Stel je eens voor […]

Lees meer >


dreamstime_xs_63903963

Versnellen? Eerst vertragen!

Je wilt wel, maar wanneer dan? Nieuwe vaardigheden ontwikkelen, goed leren werken met een nieuw systeem, bijblijven op je vakgebied. Als kenniswerker zou je zeggen dat dat geen luxe is, maar noodzaak. De kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan tijdens je opleiding zijn een basis om verder op te bouwen. Ook als je je […]

Lees meer >


dreamstime_xs_61870113

Kiezen wat je gaat doen? Weg met prio’s!

Een lijst per project of prioriteit helpt niet om te kiezen Als je per project of prioriteit een actielijst hebt, kom je steeds acties tegen die je op dat moment niet kan doen. Je loopt je lijst door: oh ja, even je collega vragen naar de uitkomst van het overleg vorige week. Maar je collega […]

Lees meer >


dreamstime_xs_56018747

Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom?

Betere en mindere dagen Was vandaag een topdag of een matige dag? Veel kenniswerkers hebben beide dagen regelmatig. En dagen met van alles er tussenin. Soms vlieg je door je takenlijst en ben je hyper-productief en andere dagen is het minste al te veel werk en loop je brandjes te blussen, terwijl je geen brandweerman […]

Lees meer >


Web

Alleen acties kun je doen

Een ongedefinieerde berg ondoenlijkheden In zijn boek Getting Things Done noemt David Allen sommige takenlijsten een ongedefinieerde berg ondoenlijkheden. Taken zijn niet meer dan kreten, zelfstandige naamwoorden en vlugge schetsen, die je eenvoudigweg niet kunt doen. Zo’n lijst openen leidt niet tot actie maar tot nadenken, puzzelen en waarschijnlijk verder gaan met een taak die […]

Lees meer >


dreamstime_xs_55453014

Concentreren is een vaardigheid

Werk doe je niet op je werk Je kent het vast wel: een werkplek die bol staat van afleidingen en onderbrekingen, waar concentreren onmogelijk is. De bronnen zijn divers: luid bellende collega’s, piepjes van mails, chats en berichten en teamleden die staan te overleggen tussen andere werkenden. Misschien heb je helemaal geen collega’s nodig om […]

Lees meer >


dreamstime_xs_22182762

Help anderen en daarmee jezelf

We vergeten allemaal weleens iets  Op veel plekken in werkend Nederland is het vrij normaal dat een vraag die je aan een collega stelt, vergeten wordt of dat een e-mail uit beeld raakt. Dat gebeurt nu eenmaal, want wie heeft er niet veel taken en e-mail? In veel wandelgangen en kantoren kun je horen hoe […]

Lees meer >


dreamstime_m_48751288 tussenformaat

Voorkom gedoe: bespreek bereikbaarheid

“Ik ben er even niet” Je stuurt een e-mail naar een collega met een vraag. Niet per se heel urgent, maar je wil de zaak afhandelen en wil dus liefst een beetje vlot antwoord. Na een uur of drie nog steeds niks gehoord. Irritant. Toch maar even een appje: “Hé Jolanda, mail gezien? Laat even […]

Lees meer >


dreamstime_m_80656868

“Hoe vond je zelf dat het ging?” en andere slechte vragen

“Hoe vond jezelf dat het ging…” Nog niet zo lang geleden zat ik in de chique lobby van een groot kantoor te wachten. Heerlijke fauteuils, fijne espresso en uitzicht over een bedrijvig Amsterdam. Naast me zat een duo dat net een gesprek achter de rug had. Zo te zien behoorlijk pittig, want de jongste van […]

Lees meer >


dreamstime_xs_74662418

Op jacht naar losse eindjes

Niet vergeten! Nog vijf minuten voor een telefonische bespreking. Even rust. Maar dan schiet je te binnen dat je nog een opzetje moet mailen voor een afspraak die je morgen hebt. Helemaal niet aan gedacht eerder vandaag! Dat lukt nooit in vijf minuten. Niet vergeten om meteen na de call te doen. Echt niet vergeten! […]

Lees meer >


Naar boven